TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ İÇTÜZÜĞÜ(*)
Karar No.: 584 Kabul Tarihi : 5.3.1973
(Resmî Gazete : 13 . 4 . 1973 – Sayı : 14506)
BİRİNCİ KISIM
Genel Hükümler ve Tarifler
Dönem, yasama yılı, birleşim ve oturum
MADDE 1 – Yasama dönemi, Türkiye Büyük Millet Meclisinin iki
milletvekili genel seçimi arasındaki süre olup, bu süre, Anayasa uyarınca
uzatılmadığı veya seçimler yenilenmediği takdirde, beş yıldır.
Yasama yılı, 1 Ekimde başlayıp 30 Eylülde sona eren süredir.
Birleşim, Genel Kurulun belli bir gününde açılan toplantısıdır.
Oturum, bir birleşimin ara ile bölünen kısımlarından her biridir.
Üye tamsayısı
MADDE 2 – Üye tamsayısı beşyüzellidir. Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyeliklerinde boşalma olması üye tamsayısını değiştirmez.
Ancak, bu İçtüzükte öngörülen seçimler için, siyasî parti gruplarının ve
siyasî parti grubu mensubu olmayanların yüzde oranlarının hesaplanmasında,
üye tamsayısından açık milletvekilliklerinin çıkarılması suretiyle bulunan
sayı esastır.
İlk toplantı ve andiçme
MADDE 3– Milletvekili genel seçimi kesin sonuçlarının Yüksek Seçim
Kurulunca Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu kanallarında ilânını takip
eden beşinci gün saat 15.00’te Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel
Kurulu çağrısız olarak toplanır. Bu birleşimde, önce milletvekillerinin
andiçme töreni yapılır.
Andiçme töreninde bulunmayan milletvekilleri, katıldıkları ilk birleşimin
başında andiçerler.
Andiçme, her milletvekilinin, Anayasadaki metni kürsüden yüksek sesle
okuması suretiyle olur.
Ara seçimde milletvekili seçilenler, katıldıkları ilk birleşimin başında
andiçerler.
Milletvekilleri, seçim çevresi, soyadı ve adlarının alfabe sırasına göre
andiçerler.
Yasama yılının başlaması
MADDE 4– Türkiye Büyük Millet Meclisi, 3 üncü maddede yazılı olan
durum dışında her Ekim ayının birinci günü çağrısız toplanır.
Tatil
MADDE 5– Tatil, Türkiye Büyük Millet Meclisinin çalışmalarının belli
bir süre ertelenmesidir.
Danışma Kurulunun önerisi üzerine Genel Kurulca başka bir karar alınmadıkça
Türkiye Büyük Millet Meclisi 1 Temmuz günü tatile girer.
Bir yasama yılı içinde üç aydan fazla tatil yapılamaz.
Araverme
MADDE 6– Araverme, Türkiye Büyük Millet Meclisinin onbeş günü
geçmemek üzere çalışmalarını ertelemesidir.
Türkiye Büyük Millet Meclisinin araverme kararı alması, Danışma Kurulunun
bu konudaki görüşü alındıktan sonra teklifin Genel Kurulca oylanması
suretiyle olur.
Tatilde veya aravermede toplantı
MADDE 7– Türkiye Büyük Millet Meclisi, tatil veya araverme sırasında
Cumhurbaşkanı veya Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı tarafından
toplantıya çağrılması halinde, belirtilen gün ve saatte toplanır.
Cumhurbaşkanı, toplantı çağrısını doğrudan doğruya veya Bakanlar Kurulunun
istemi üzerine yapar.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı doğrudan gerek görürse toplantı
çağrısına karar verebilir. Üyelerin beşte birinin imzasını taşıyan
gerekçeli önergedeki çağrı istemini ise en geç yedi gün içinde yerine
getirir.
Bu çağrılarda, toplantı gün ve saatinin ve bu toplantıyı gerektiren konunun
belirtilmiş olması şarttır.
Birleşim yeterli çoğunlukla açılabildiği takdirde, Başkan, ilk önce çağrı
yazısını okutur ve bu toplantıyı gerektiren konu görüşülür. Konu üzerinde
gerekli işlemler tamamlanınca, Türkiye Büyük Millet Meclisi çalışmalarına
devama karar vermediği takdirde, tatile veya aravermeye devam olunur.
Yeterli çoğunluk sağlanamazsa çağrı düşer.
İKİNCİ KISIM
Türkiye Büyük Millet Meclisinin Kuruluşu
BİRİNCİ BÖLÜM
Başkanlık Divanı
Geçici Başkanlık Divanı
MADDE 8– Yasama döneminin birinci birleşiminin ilk oturumundan
başlayarak Başkan seçilinceye kadar, en yaşlı milletvekili, Geçici
Başkanlık görevini yapar. İkinci derecede en yaşlı üye, Başkanvekilliği
görevini yerine getirir.
En genç altı milletvekili de, geçici olarak kâtip üyelik yaparlar.
Başkanlık Divanının kuruluşu
MADDE 9– Başkanlık Divanı, bir Başkan; dört başkanvekili; yedi kâtip
üye; üç idare amirinden kurulur.
Gerektiğinde, Genel Kurul, Danışma Kurulunun teklifi üzerine kâtip üyelerin
veya idare amirlerinin sayısını artırabilir.
Başkan seçimi ve süresi
MADDE 10– Başkanlık için bir yasama döneminde iki seçim yapılır. İlk
seçilenin görev süresi iki, ikinci devre için seçilenin görev süresi üç
yıldır.
Siyasî parti grupları Başkanlık için aday gösteremezler.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkan adayları, Meclis üyeleri içinden,
milletvekili genel seçimlerinden sonra Meclisin toplandığı günden itibaren
veya ikinci devre için yapılacak seçimlerde birinci devre için seçilen
Başkanın görev süresinin dolmasından on gün önce başlamak üzere, beş gün
içinde Başkanlık Divanına bildirilir ve Türkiye Büyük Millet Meclisi
seçimin yapılacağı gün kendiliğinden toplanır. Başkan seçimi gizli oyla
yapılır. İlk iki oylamada üye tamsayısının üçte iki ve üçüncü oylamada üye
tamsayısının salt çoğunluğu aranır. Üçüncü oylamada salt çoğunluk
sağlanamazsa, bu oylamada en çok oy alan iki aday için dördüncü oylama
yapılır; dördüncü oylamada en fazla oy alan üye, Başkan seçilmiş olur.
Başkan seçimi aday gösterme süresinin bitiminden itibaren beş gün içinde
tamamlanır.
Parti gruplarının Başkanlık Divanında temsili
MADDE 11– Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı, siyasî parti
gruplarının parti grupları toplam sayısı içindeki yüzde oranlarını ve bu
oranlara göre her siyasî parti grubuna düşen Başkanlık Divanındaki görev
yeri sayısını tespit eder ve Danışma Kuruluna bildirir.
Başkanlık Divanındaki görev yerleri, başkanvekillikleri için -iki adedi
Türkiye Büyük Millet Meclisi üye tamsayısının salt çoğunluğuna sahip siyasî
parti grubuna ait olmak üzere- oranı en yüksek olandan başlayarak sıra ile
dağıtılır.
Kâtip üyeliklerle idare amirlikleri için görev yerleri dağıtımı, Danışma
Kurulunun görüşü alındıktan sonra Genel Kurulca kararlaştırılır.
Siyasî parti grupları kendilerine düşen yerler için adaylarını gösterir. Bu
adayları gösteren listenin Genel Kurulca işaret oyuyla oylanması suretiyle
seçim tamamlanmış olur.
Türkiye Büyük Millet Meclisi başkanvekillikleri, kâtip üyelikleri ve idare
amirlikleri için, bir yasama döneminde iki seçim yapılır. İlk seçilenlerin
görev süresi iki, ikinci devre için seçilenlerin görev süresi üç yıldır.
Bu görevlerde herhangi bir suretle boşalma olması halinde, yeni seçilen
divan üyesi, eskisinin görev süresini tamamlar.
Başkanlık Divanında boşalma
MADDE 12– Başkanlıkta boşalma halinde, yeni Başkan seçilinceye kadar,
en yaşlı Başkanvekili, Geçici Başkanlık görevini yerine getirir.
Başkanlık Divanının diğer üyeliklerinde boşalma halinde, noksan üyelik
tamamlanıncaya kadar Divanın görev ve yetkisi aynen devam eder.
Noksan üyelik en kısa zamanda tamamlanır.
Mensup olduğu siyasî parti ile üyelik bağı sona eren veya Türkiye Büyük
Millet Meclisinde grup kurma hakkını kaybeden bir siyasî parti mensubu
üyenin, Başkanlık Divanındaki görevi kendiliğinden sona erer. Bu takdirde
de yukarıdaki fıkra hükmü uygulanır.
Genel Kurulda siyasî parti gruplarının oranlarında değişiklik olması
sonucunda, bunların Başkanlık Divanında sahip oldukları üyeliklerin sayısı
ve görev yerleri değişen oranlara uymuyorsa, Başkan, bu durumu tespit eder.
Bunun üzerine, 11 inci madde uyarınca gereken işlem yapılır.
Başkanlık Divanının görevleri
MADDE 13– Başkanlık Divanı, kanunlar ve İçtüzük gereğince verilen
görevleri yerine getirir.
Genel Kuruldaki oylamalarda ve seçimlerde önemli bir yanlışlık olduğu iddia
edilirse, Başkan usul görüşmesi açabilir ve gerekirse oya başvurarak
düzeltme yapar. Yanlışlık birleşimden sonra anlaşılırsa Meclis Başkanı,
Divanı toplayarak takip edilecek yolu kararlaştırır.
Başkan, kendisine ait görevlerin yerine getirilmesi bakımından gerekli
görürse, Divanın görüşünü alabilir.
Başkanlık Divanının toplantı yeter sayısı üye tamsayısının, karar yeter
sayısı ise hazır bulunan üyelerin salt çoğunluğudur;
Ancak Başkanlık Divanı üyelerinin tek başlarına üzerlerine aldıkları
işlerden dolayı yapılacak şikâyetler için toplantı yeter sayısı, hakkında
şikâyette bulunulan üyenin dışındaki bütün üyelerin tamamıdır.
Başkan veya vekil olarak görevlendirdiği Başkanvekili hazır bulunmadan
Divan toplanamaz ve karar alamaz.
Başkanın görevleri
MADDE 14– Başkanın görevleri şunlardır:
1. Türkiye Büyük Millet Meclisini Meclis dışında temsil etmek;
2. Genel Kurul görüşmelerini yönetmek;
3. Tutanak dergisi ile tutanak özetinin düzenlenmesini denetlemek;
4. Başkanlık Divanına başkanlık etmek ve Divanın gündemini hazırlamak;
5. Danışma Kuruluna başkanlık etmek;
6. Türkiye Büyük Millet Meclisi komisyonlarını denetlemek; işlerde birikme
olması halinde komisyon başkanı ve üyelerini uyarmak ve durumu Genel
Kurulun bilgisine sunmak;
7. Başkanlık Divanı kararlarını uygulamak;
8. Türkiye Büyük Millet Meclisinin idarî ve malî işleri ile kolluk işlerini
yürütmek ve denetlemek;
9. Başkanlık Divanı bünyesinde oluşturulacak “Türkiye Büyük Millet
Meclisi Kültür, Sanat ve Yayın Kurulu” aracılığıyla Meclisi ve
çalışmalarını yurt içinde ve yurt dışında tanıtıcı tedbirler almak ve yayın
yapmak;
10. Kendisine Anayasa, kanunlar ve İçtüzük gereğince ve-rilen görevleri
yerine getirmek.
Başkan, özürlü olduğu veya Türkiye Büyük Millet Meclisi toplantı halinde
iken Ankara dışında bulunduğu zaman, görevlerini yerine getirmek üzere,
başkanvekillerinden birisini kendisine yazıyla vekil olarak tayin eder.
Başkan, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına ayrılan resmî konaklarda
oturur.
Başkanvekillerinin görevleri
MADDE 15– Başkanvekillerinin görevi, Başkanın yerine Genel Kurul
görüşmelerini yönetmek ve yönettiği oturumlarla ilgili tutanak dergisi ile
tutanak özetinin düzenlenmesini gözetmektir.
Başkanvekillerinin hangi birleşim veya oturumları yöneteceklerine Başkan
karar verir.
Kâtip üyelerin görevleri
MADDE 16– Kâtip üyelerin görevleri şunlardır:
1. Tutanakların tutulmasını denetlemek;
2. Tutanak özetlerini yazmak;
3. Genel Kurulda evrak okumak;
4. Yoklama yapmak;
5. Oyları saymak;
6. Seçimlerin düzen ve dürüstlük içinde geçmesini denetlemek;
7. Söz sırasını kaydetmek.
İdare amirlerinin görevleri
MADDE 17– İdare amirlerinin görevleri şunlardır :
1. Türkiye Büyük Millet Meclisinin idarî ve malî işleri ile kolluk işlerini
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanının talimatına uygun olarak yürütmekte
Başkana yardımcı olmak;
2. Özel törenleri idare etmek;
3. Türkiye Büyük Millet Meclisi bütçesine ilişkin tekliflerini Başkana
sunmak;
4. Genel ve özel giriş kartlarını dağıtmak.
İdare amirleri sükûn ve düzenin korunması, görüşmelerin açıklık ve
serbestliğinin sağlanması ve gereken hallerde muhafız taburunun ve emniyet
kuvvetinin kullanılmasında Başkanlığın yürütme vasıtalarıdır; ortak
sorumluluk içinde görev yaparlar ve yetki kullanırlar; tatil ve araverme
sırasında sıra ile Ankara’da otururlar, bu sırayı Başkan tespit eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Siyasî Parti Grupları ve Danışma Kurulu
Siyasî parti gruplarının kuruluşu
MADDE 18– En az yirmi milletvekili bulunan siyasî partiler, Türkiye
Büyük Millet Meclisinde grup kurma hakkına sahiptirler.
Siyasî parti grubunun ilk kuruluşunda grup içyönetmeliği ile her yasama
dönemi başında, o gruba mensup milletvekillerinin adı, soyadı ve seçim
çevrelerini gösterir liste gruplarca Meclis Başkanlığına verilir.
Sonradan meydana gelecek değişiklikler hakkında da en kısa zamanda aynı
işlem yapılır.
Danışma Kurulu
MADDE 19– Danışma Kurulu, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanının
başkanlığında siyasî parti grup başkanları veya vekillerinden birisi veya
onların yazılı olarak görevlendirdiği birer milletvekilinden kurulur.
Bu Kurul, İçtüzükte kendisine verilen görevleri yerine getirir ve Başkanın
istemi üzerine danışma niteliğinde görüş bildirir.
Gerektiğinde bir Hükümet temsilcisi veya Meclis başkanvekilleri de Danışma
Kuruluna çağrılabilir.
Danışma Kurulu, Başkanın gerekli görmesi veya bir siyasî parti grubu
başkanlığının istemi üzerine en geç yirmidört saat içinde Başkan tarafından
toplantıya çağrılır.
İçtüzükte Danışma Kurulunun tespitine, teklifine veya görüş bildirmesine
bağlanmış olan bütün hallerde, Danışma Kurulu, yapılan ilk çağrıda
toplanamaz, oybirliğiyle tespit, teklif yapamaz veya görüş bildiremezse,
Meclis Başkanı veya siyasî parti grupları ayrı ayrı, istemlerini doğrudan
Genel Kurula sunabilirler. Bu durumda istemin oylanması ilk birleşimin
gündemindeki Başkanlık sunuşlarında yer alır ve Genel Kurul işaret oyuyla
karar verir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Komisyonlar
Komisyonların adları (*)
MADDE 20– Türkiye Büyük Millet Meclisi komisyonları şunlardır :
1. Anayasa Komisyonu;
2. Adalet Komisyonu;
3. Millî Savunma Komisyonu;
4. İçişleri Komisyonu;
5. Dışişleri Komisyonu;
6. Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu;
7. Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu;
8. Çevre Komisyonu;
9. Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu;
10. Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu;
11. Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu;
12. Türkiye Büyük Millet Meclisi Hesaplarını İnceleme Komisyonu;
13. Dilekçe Komisyonu;
14. Plan ve Bütçe Komisyonu;
15. Kamu İktisadî Teşebbüsleri Komisyonu;
16. İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu.
(14) ve (15) inci bentlerdeki komisyonlar hariç, komisyonların her birinin
üye sayısı, Danışma Kurulunun teklifi üzerine Genel Kurulca işaret oyuyla
belirlenir.
(*) 15.4.2003 tarihli ve 4847 sayılı Kanunla Avrupa Birliği Uyum Komisyonu
kurulmuştur.
Komisyonlar için, bir yasama döneminde iki seçim yapılır. İlk seçilenlerin
görev süresi iki, ikinci devre için seçilenlerin görev süresi üç yıldır.
Görev süreleri yenileri seçilinceye kadar devam eder.
Parti gruplarının komisyonlarda temsili
MADDE 21– Başkan, 11 inci maddenin ilk fıkrasında belirtilen oranlara
göre, komisyonlarda da siyasî parti gruplarına düşen üye sayısını tespit
eder.
Bir siyasî parti grubu, herhangi bir komisyonda kendisine düşen üyelikten
vazgeçebilir.
Siyasî parti grupları, adaylarını belli edilecek bir süre içerisinde
Başkanlığa bildirirler. Bütün komisyonlar için, siyasî parti gruplarınca
bildirilen adayların isimlerini gösterir listelerin Genel Kurulca, işaret
oyu ile onaylanması suretiyle seçim tamamlanmış olur.
Plan ve Bütçe Komisyonu ve Dilekçe Komisyonu üyeliğine seçilen
milletvekilleri, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanı ve Bakanlar
Kurulu üyeleri, Meclis komisyonlarında görev alamazlar.
Komisyon üyeliklerinde boşalma
MADDE 22– Bir komisyonun üyeliklerinde boşalma olursa yenisi
seçilinceye kadar komisyonun görev ve yetkisi aynen devam eder.
Noksan üyelik en kısa zamanda tamamlanır.
Mensubu olduğu siyasî parti ile üyelik bağı sona eren veya Türkiye Büyük
Millet Meclisinde grup kurma hakkını kaybeden bir siyasî partiye mensup
olan milletvekilinin, komisyon üyeliği kendiliğinden sona erer.
Genel Kurulda siyasî parti gruplarının oranlarında değişiklik olması
sonucunda bunların bir komisyonda sahip oldukları üyeliklerin sayısı
değişen oranlara uymuyorsa, Başkan bu durumu tespit eder. Bunun üzerine 21
inci madde uyarınca gereken işlem yapılır.
Komisyonlara havale, esas ve tali komisyonlar
MADDE 23– Tasarı, teklif veya kanun hükmünde kararnamelerin hangi
komisyonlarda görüşüleceği, esas ve tali komisyonların hangisi olacağı,
işin komisyonlara havalesi sırasında Başkanlık tarafından tespit edilir.
Raporu Genel Kurul görüşmelerine esas olacak komisyona esas komisyon denir.
Tali komisyonlar, işin kendilerini ilgilendiren yönü veya maddeleri
üzerinde esas komisyona görüş bildiren komisyonlardır.
Başkanlıkça, esas komisyona ve diğer komisyonlara havale birlikte yapılır.
Tali komisyonların hangi yönden veya hangi maddeler hakkında görüş
bildirecekleri havale sırasında belirtilmemiş ise, bu komisyonlar
görüşlerini kendileriyle ilgili gördükleri hususlar üzerinde bildirirler.
Tali komisyonlarca süresi içinde görüş bildirilmemesi; esas komisyonun
raporunu hazırlamasına engel değildir.
Komisyon başkanı, başkanvekili, sözcü ve kâtibinin seçimi
MADDE 24– Üye seçimi tamamlanınca, komisyonlar,Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanı tarafından toplantıya çağrılırlar.
Bu toplantıda komisyonlar, başkan, başkanvekili, sözcü ve kâtiplerini
seçerler.
Bu seçim için toplantı yeter sayısı, komisyon üye tamsayısının salt
çoğunluğudur. Seçim gizli oyla yapılır. Seçilmek için, toplantıda hazır
bulunanların salt çoğunluğunun oyu gereklidir.
Gereken hallerde, komisyon başkanının teklifi üzerine belli bir konu için
özel sözcüler veya bir özel kâtip toplantıda hazır bulunanların salt
çoğunluğunun oyu ile seçilir.
Yeni kurulan bir hükümetin güven oyu almasından itibaren on gün içinde
iktidar grubu veya gruplarının istemi üzerine komisyonların başkan,
başkanvekili, sözcü ve kâtip seçimleri yenilenir.
Tatil ve araverme sırasında komisyonların çalışması
MADDE 25– Hangi komisyonların tatil ve araverme sırasında çalışacağı,
Başkanın teklifi üzerine Genel Kurulca tespit edilir.
Komisyonların toplantıya çağrılması
MADDE 26– Komisyonlar, kendi başkanlarınca toplantıya çağrılır.
Zorunluluk olmadıkça komisyon toplantısı için çağrı, en az iki gün önceden
yapılır. Bu çağrıda komisyon başkanınca hazırlanan gündem de belirtilir.
Ancak, komisyon gündemine hâkimdir, üyeleri tarafından gündeme alınması
teklif edilen işler hakkında karar verir.
Bu çağrı ve gündem komisyon üyelerine, Başbakanlığa, ilgili bakanlıklara ve
parti gruplarına ve diğer ilgili komisyonların başkanlıklarına ve
teklifleri gündemde yer alan kanun teklifi sahibi Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyelerinden ilk imza sahibine gönderilir; ayrıca ilan tahtasına
asılır.
Üyelerinin üçte biri tarafından Komisyona teklif edilecek gündem üzerine de
komisyonlar, Başkanlarınca toplantıya çağrılır.
Komisyon başkanı, toplantı ve karar yeter sayısı
MADDE 27– Komisyonlar, başkanlarının yönetiminde çalışır. Başkan
bulunmadığı zaman başkanvekili, o da yoksa sözcü, komisyona başkanlık eder.
Komisyonlar, üye tamsayısının üçte biri ile toplanır ve hazır bulunan
üyelerin salt çoğunluğu ile karar verir.
Komisyonlara devam
MADDE 28– Komisyon üyeleri, komisyon toplantılarına devama
mecburdurlar. Komisyon devam cetvelleri, Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına ve siyasî parti grubu başkanlıklarına sunulur.
İzinsiz veya özürsüz olarak üst üste üç toplantıya veya bir yıl içindeki
toplantıların üçte birine katılmayan komisyon üyesi, mensubu olduğu siyasî
parti grubunca komisyondan geri çekilebilir.
Bu suretle boşalan üyelik en kısa zamanda tamamlanır.
Komisyonlarda söz alma
MADDE 29– Komisyonlarda istem sırasına göre söz verilir.
Komisyon başkanı ve komisyondaki Hükümet temsilcisi, söz sırasına bağlı
değildir. Komisyonca çağrılmış uzmanlara, komisyon başkanı, gerekli gördüğü
zaman söz verebilir.
Komisyonlarda Hükümetin temsili ve uzman çağrılması
MADDE 30– Komisyon toplantılarına Başbakan veya bir bakan
katılabilir. Başbakan veya bakan, gerekli görürse, kendi yerine, yüksek
dereceli bir kamu görevlisine yazılı temsil yetkisi verebilir.
Komisyonlar fikirlerini almak üzere, uzmanlar çağırma yetkisine
sahiptirler.
Komisyon toplantılarına girebilecek olanlar
MADDE 31– Komisyon toplantıları Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyelerine, Bakanlar Kurulu üyelerine ve Hükümet temsilcilerine açıktır.
Komisyonlarda, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri ve Bakanlar Kurulu
üyeleri söz alabilirler. Ancak, komisyon üyeleri dışında kimse değişiklik
önergeleri veremez ve oy kullanamaz.
Her milletvekili üyesi olmadığı bir komisyonun belgelerini görüp
okuyabilir.
Komisyonlarda kapalı oturum
MADDE 32– Bir komisyonda kapalı oturum yapılmasını ilgili bakan yahut
komisyon üyelerinin üçte biri isteyebilir.
Kapalı oturumda komisyon üyelerinden ve bakanlardan başkası bulunamaz.
Kapalı oturum yapılması, görüşmelerin sır olarak saklanmasına söz vermek
demektir.
Komisyon tutanakları
MADDE 33– Komisyon kâtibi görüşmelerin tutanak özetini düzenler ve
komisyon başkanı ile birlikte imzalar. Bu tutanak özetine oturumda hazır
bulunan komisyon üyeleri, varsa yazılı itirazlarını ekleyebilirler.
Komisyon kâtibinin bulunmadığı hallerde, hazır bulunan en genç komisyon
üyesi, geçici olarak kâtiplik görevini yerine getirir.
Komisyon karar verirse, tam tutanak tutulur.
Görüş alma, görüş bildirme
MADDE 34– Bir komisyon, kendisine havale edilen tasarı veya teklifi,
başka bir komisyonun ihtisası dahilinde görürse, gerekçeli olarak tasarı
veya teklifin o komisyona havale edilmesini isteyebilir.
Bir komisyon, kendisine havale edilen tasarı veya teklif yahut herhangi bir
mesele için, bir başka komisyonun düşüncesini öğrenmeyi gerekli görürse,
tasarı veya teklifin o komisyonda görüşüldükten sonra iadesini isteyebilir.
Bir komisyon, başka bir komisyona havale edilmiş bir tasarı veya teklif
yahut herhangi bir mesele için düşüncesini belirtmekte yarar görürse, o
tasarı veya teklifin kendisine havale edilmesini isteyebilir.
Böyle hallerde, ilgili her iki komisyon aynı görüşte iseler, Meclis Başkanı
gereğini yerine getirir ve Genel Kurula bilgi verir.
İki komisyon arasında uyuşmazlık çıkarsa, mesele Meclis Başkanı tarafından
Genel Kurula sunulur ve görüşme yoluyla halledilir.
Komisyonların yetkisi, toplantı yeri ve zamanı
MADDE 35– Komisyonlar, kendilerine havale edilen kanun tasarı veya
tekliflerini aynen veya değiştirerek kabul veya reddedebilirler;
birbirleriyle ilgili gördüklerini birleştirerek görüşebilirler ve Türkiye
Büyük Millet Meclisi binasında, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca
kendilerine ayrılan salonlarda toplanırlar.
Ancak, komisyonlar, 92 nci maddedeki özel durum dışında kanun teklif
edemezler, kendilerine havale edilenler dışında kalan işlerle uğraşamazlar,
Başkanlık Divanının kararı olmaksızın Genel Kurulun toplantı saatlerinde
görüşme yapamazlar ve kanun tasarı ve tekliflerini bölerek ayrı ayrı
metinler halinde Genel Kurula sunamazlar.
Komisyonlar, Cumhurbaşkanınca yayımlanması kısmen uygun bulunmayan ve bir
daha görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine geri gönderilen
kanunların sadece uygun bulunmayan maddelerini görüşebilir. Bu durumda,
sadece uygun bulunmayan maddelerle ilgili görüşme açılır.
Bekleme süresi
MADDE 36– Komisyonlara havale edilen işlerin görüşülmesine, havale
tarihinden itibaren kırksekiz saat sonra başlanabilir. Komisyona havale
edilen evrak, komisyon başkanlığınca resen veya komisyon üyelerinden beşi
tarafından yazıyla istenirse, bastırılarak komisyon üyelerine dağıtılır. Bu
takdirde, söz konusu süre, dağıtım tarihinden itibaren başlar.
Danışma Kurulunun tavsiyesi veya bir kanun tasarı veya teklifinin tümünün
veya belli hükümlerinin komisyona geri alınması veya geri verilmesi
hallerinde, yukarıdaki fıkrada yazılı süre kaydına uyulmayabilir.
Komisyonlarda inceleme süresi
MADDE 37– Tasarı veya tekliflerle kanun hükmünde kararnamelerin esas
komisyonlara havale gününden itibaren en geç kırkbeş gün içinde
sonuçlandırılması gerekir.
Bu sürenin bitiminde, tasarı, teklif ve kanun hükmünde kararnamenin
doğrudan Genel Kurul gündemine alınmasını Hükümet veya teklif sahipleri
isteyebilirler. Bu istemler üzerine komisyon, Hükümet, teklif sahibi ve bir
milletvekili beşer dakikayı geçmemek üzere söz alabilir. Genel Kurul işaret
oyuyla karar verir.
Süresi içinde komisyonda görüşülmeyen kanun hükmünde kararnameler, doğrudan
Genel Kurul gündemine alınmak üzere Meclis Başkanlığınca Danışma Kuruluna
götürülür.
Başkanlıkça esas komisyon dışında, tali komisyonlara da havale edilmiş olan
bir konu bu komisyonlarca on gün içinde sonuçlandırılır. Bu süre
Başkanlıkça kısaltılabileceği gibi komisyonun müracaatı halinde en çok on
gün daha uzatılabilir.
Anayasaya uygunluğun incelenmesi
MADDE 38– Komisyonlar, kendilerine havale edilen tasarı veya
tekliflerin ilk önce Anayasanın metin ve ruhuna aykırı olup olmadığını
tetkik etmekle yükümlüdürler.
Bir komisyon, bir tasarı veya teklifin Anayasaya aykırı olduğunu gördüğü
takdirde gerekçesini belirterek maddelerin müzakeresine geçmeden reddeder.
Erteleme
MADDE 39– Bir kanun tasarı veya teklifinin görüşülmesi sırasında,
Hükümet temsilcisinin bulunmaması sebebiyle, komisyon gerekli görürse,
görüşme bir defaya mahsus ertelenebilir. Erteleme, yazı ile Başbakanlığa
veya ilgili bakanlığa bildirilerek, gelecek toplantıda ilgili temsilcinin
hazır bulundurulması istenir.
Başbakanlığa haber verme
MADDE 40– Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına verilen kanun
teklifleri, derhal Başbakanlığa gönderilir.
Bakanlıklarla yazışma
MADDE 41– Komisyonlar, bütün bakanlıklarla doğrudan doğruya
yazışabilirler ve kendilerine havale edilen işlerin sonuçlandırılması için
gerekli bilgileri bakanlıklardan isteyebilirler.
Komisyon raporları
MADDE 42– Komisyonlar, karara bağladıkları işler için birer rapor
düzenlerler. Rapor, başkan veya komisyon sözcüsü yahut o iş için seçilen
özel sözcü tarafından yazılır. Raporda konu hakkında komisyonun düşünceleri
ile komisyonca yapılan değişikliklerin gerekçeleri yer alır.
Raporlar konu hakkındaki son oylamaya katılan komisyon üyelerince
imzalanır.
Daha önceki toplantılara katılmış olup tasarı veya teklifin tümünün son
oylamasında hazır bulunamayan komisyon üyeleri varsa gerekçeli
muhalefetlerini de yazarak raporu imzalayabilirler. Bu durumda olan
üyelerin son toplantıya katılamadıkları belirtilir.
Komisyon raporunda imzası bulunan komisyon üyesi, diğer komisyonlarda ve
Genel Kurulda, çekimser veya aykırı olduğunu rapor metninde yazıyla
belirttiği hususlar dışında, sözcüden soru soramaz ve komisyon raporuna
aykırı konuşma yapamaz.
Komisyon raporları bastırılıp milletvekillerine dağıtılır ve Genel Kurulda
görüşülmesine başlandığı ilk birleşimin tutanağına eklenir.
Komisyon raporunun tümüne veya belli kısımlarına çekimser veya muhalif
kalan komisyon üyeleri rapora çekimserlik veya aykırılık görüşlerini
eklemek hakkına sahiptirler. Bu üye-ler, raporda tasarı veya teklifin hangi
maddesine aykırı olduklarını yazmak zorundadırlar.
Üyeler, komisyon raporuna katılmakla beraber, raporda yer almayan
görüşlerini rapora eklemek hakkına da sahiptirler. Şu kadar ki, bu
haklarını Komisyon Başkanının belirleyeceği uygun süre içinde kullanmaları
gerekir.
Komisyonlarda yeniden görüşme
MADDE 43– Komisyon, bir gündem maddesinin görüşülmesini tamamlamadan
önce, o konu ile ilgili belli bir hususun yeniden görüşülmesini, hazır
bulunan üyelerin salt çoğunluğunun oyuyla kararlaştırabilir.
Komisyon, belli bir gündem maddesinin görüşülmesini tamamladıktan sonra,
aynı konunun komisyonda yeniden görüşülmesi, komisyon raporu Meclis
Başkanlığına verilmeden önce, komisyon üye tamsayısının salt çoğunluğunun
gerekçeli ve yazılı istemi üzerine bir defa için mümkündür.
Eski raporun benimsenmesi
MADDE 44– Seçimi yenilenen komisyon, aynı komisyonca daha evvel
verilmiş rapor hakkında yeni bir karar alacağını, görev bölümü yaptıktan
sonra en geç bir ay içinde Meclis Başkanlığına bildirmemiş olursa eski
raporu benimsemiş sayılır.
Genel Kurulda komisyonların temsili
MADDE 45– Komisyonlar, Genel Kurulda başkan veya başkanvekili veya o
konu için seçilmiş özel sözcü veya sözcüler tarafından temsil olunurlar.
Komisyon sıralarında, toplantı yeter sayısını temin edecek sayıda komisyon
üyesi yer almamışsa, komisyon temsilcisi; komisyon metninin
değiştirilmesini isteyen önergelerin reddini veya komisyona iadesini
isteyebilir.
Komisyon toplantılarının düzeni
MADDE 46– Bir komisyonda söz kesilir, şahsiyatla uğraşılır ve düzeni
bozma hareketlerinde bulunulursa komisyon başkanı düzeni sağlar;
gerekiyorsa toplantıya ara verir veya erteleyerek durumu gereği yapılmak
üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanına bildirir.
Komisyonlar bülteni
MADDE 47– Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı yılda iki defa
komisyonlar bülteni yayımlar. Bu bültende, komisyonlara havale edilmiş veya
komisyonlarca Genel Kuruldan geri alınmış yahut Genel Kurulca komisyonlara
geri verilmiş işlerin hangi safhada olduğu belirtilir. Bu bülten, Genel
Kurul tutanağına eklenir.
Arşive verilecek komisyon dosyaları
MADDE 48– Konu, Türkiye Büyük Millet Meclisince nihaî olarak karara
bağlandıktan sonra, komisyonlara havale edilen dosyalar ile bu işlerle
ilgili komisyon tutanakları, komisyon başkanlığınca yazılmış yazılar,
komisyona gelen yazı ve önergeler, o dosya ile birlikte, arşivde saklanmak
üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına verilir.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Genel Kurul Çalışmaları
Gündem
MADDE 49– Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunun gündemi şu
kısımlardan ibarettir:
1. Başkanlığın Genel Kurula sunuşları.
2. Özel gündemde yer alacak işler.
3. Seçim.
4. Oylaması yapılacak işler.
5. Meclis soruşturması raporları.
6. Genel görüşme ve Meclis araştırması yapılmasına dair öngörüşmeler.
7. Sözlü sorular.
8. Kanun tasarı ve teklifleri ile komisyonlardan gelen diğer işler.
Danışma Kurulunun teklifi ve Genel Kurulun onayı ile 6 ncı ve 7 nci
kısımların her biri için haftanın belli bir gününde belli bir süre
ayrılabilir.
3 üncü ve 4 üncü kısımlardaki seçimler ve oylamalar için de haftanın belli
bir günü ayrılabilir.
Gündemdeki işlerin görüşme sırası Başkanlıkça alınış tarihlerine göre
tespit edilir.
Başkanlıkça lüzum görülen hallerde, 8 inci bentteki işlerin görüşme sırası
Danışma Kurulunca Genel Kurula teklif oluna-bilir. Hükümet, esas
komisyonlar ve kanun teklifi sahiplerinin bu konu ile ilgili istemleri de
Danışma Kurulunda görüşülür.
Danışma Kurulunun bu konudaki görüşü Genel Kurulun onayına sunulur.
Başkan birleşimi kapatırken, gündemde bulunan hususlardan hangilerinin
gelecek birleşimde veya birleşimlerde görüşüleceğini Genel Kurula bildirir.
Bu husus ayrıca ilan tahtasında ilan edilir.
Danışma Kurulunun görüşü alınıp, Genel Kurulca kararlaştırılmadıkça, Başkan
tarafından görüşüleceği önceden bildirilmeyen hiç bir husus, Genel Kurulda
konuşulamaz.
Özel gündem
MADDE 50 – Danışma Kurulu, Anayasa ve İçtüzüğün emredici hükümleri
gereğince, belli bir sürede sonuçlanması gereken, muayyen bir veya birkaç
konunun yer alacağı özel gündemler ve görüşme günleri tespit edebilir. Bu
konular, özel gündemde Başkanlık sunuşundan sonra yer alır. Özel gündem
maddelerinden sonra, genel hükümler gereğince tespit olunmuş gündem
maddelerine yer verilir.
Gelen kâğıtlar listesi
MADDE 51 – Başkanlığa gelen kanun tasarı ve teklifleri, resmî
tezkereler ve komisyon raporları ile soru, genel görüşme, Meclis
araştırması, Meclis soruşturması ve gensoru önergeleri, gelen kâğıtlar
listesinde yayımlanır. Bunlardan Genel Kurula sevk edilenler bu listede
ayrıca belirtilir. Başkanlığa geliş tarihleri de ayrıca gösterilir.
Gelen kâğıtlar Meclisin toplantı günleri dağıtılır ve tutanağa eklenir.
Gelen kâğıtlar, tatile rastlamadığı takdirde, Cumartesi ve Pazar hariç, her
gün yayımlanır, ilan tahtasına asılır ve ilk birleşim tutanağına eklenir.
Genel Kurulda bekletilme süresi
MADDE 52 – Genel Kurula sevk edilen bir komisyon raporu veya herhangi
bir metin, aksine karar alınmadıkça dağıtımı tarihinden itibaren kırksekiz
saat geçmeden görüşülemez.
Bu süre geçmeden gündeme alınması, gündemdeki kanun tasarı ve teklifleri
ile komisyonlardan gelen diğer işlerden birine öncelik verilerek bu kısmın
ilk sırasına geçirilmesi, Hükümet veya esas komisyon tarafından gerekçeli
olarak Genel Kuruldan istenebilir. Bu takdirde, Genel Kurul, işaret oyuyla
karar verir.
Teşekkür, tebrik ve temenniler
MADDE 53 – Tebrik, teşekkür, takdir ve temenni gibi hususlara dair
yazılar ve telgraflar ilan tahtasına asılır ve tam veya özet yahut sadece
zikredilmek suretiyle tutanağa eklenir.
Genel Kurulun saygı duruşunu gerektirecek haller Başkanlık Divanınca
kararlaştırılır.
Toplantı günleri
MADDE 54 – Resmî tatile rastlamadığı takdirde Türkiye Büyük Millet
Meclisi Genel Kurulu, Salı, Çarşamba, Perşembe günleri saat 15.00’ten
19.00’a kadar toplanır.
Danışma Kurulunun teklifi üzerine Genel Kurul, toplantı hafta, gün ve
saatlerini değiştirebileceği gibi, diğer günlerde de toplantı yapılmasına
karar verebilir.
Birleşimin açılması ve kapanması
MADDE 55 – Başkan oturumu açar ve gerekirse kapatır. Oturumun
devamınca Başkanlık makamı ve kâtip üyelikler boş kalamaz.
Zorunlu hallerde, o birleşim için geçerli olmak kaydıyla ve sona ermek
üzere olan işlerin tamamlanması amacıyla oturumun uzatılmasına Genel
Kurulca karar verilebilir.
Kıyafet
MADDE 56 – Başkanlık kürsüsünde Başkan, beyaz kelebek kıravat ve
siyah yelek üstüne siyah fırak giyer. Görevli kâtip üyeler de, koyu renk
elbise giyerler.
Genel Kurul salonunda yer alan milletvekilleri, bakanlar, Türkiye Büyük
Millet Meclisi Teşkilatı memurları ve diğer kamu personeli ceket giymek ve
kıravat takmak zorundadırlar. Bayanlar tayyör giyerler.
Görevlilerin kıyafeti Başkanlık Divanınca tespit edilir.
Yoklama
MADDE 57 – Başkan birleşimi açtıktan sonra tereddüde düşerse yoklama
yapar.
Görüşmeler sırasında işaretle oylamaya geçilirken, yirmi milletvekili ayağa
kalkmak veya önerge vermek suretiyle yoklama yapılmasını isteyebilir.
Yoklama, elektronik oy düğmelerine basmak veya Başkan lüzum gördüğü zaman
ad okunmak suretiyle yapılır.
Yoklama sonucunda, üye tamsayısının en az üçte birinin mevcut olmadığı
anlaşılırsa, oturum en geç bir saat sonrasına ertelenebilir. Bu oturumda da
toplantı yeter sayısı yoksa, birleşim kapatılır.
Geçen tutanak hakkında konuşma
MADDE 58 – Bir milletvekili veya bakan kendisine ait olup geçen
birleşim tutanağında yer alan bir beyanın düzeltilmesi hakkında söz
isterse, Başkan, beş dakikayı geçmemek üzere söz verir.
Gündem dışı konuşma
MADDE 59 – Meclis Genel Kuruluna duyurulmasında zaruret görülen
olağanüstü acele hallerde beşer dakikayı geçmemek üzere, Başkanın
takdiriyle en çok üç kişiye gündem dışı söz verilebilir. Hükümet bu
konuşmalara cevap verebilir.
Hükümet, olağanüstü acele hallerde gündem dışı söz isterse, Başkan, bu
istemi yerine getirir. Hükümetin açıklamasından sonra, siyasî parti
grupları birer defa ve onar dakikayı aşmamak üzere, konuşma hakkına
sahiptirler. Grubu bulunmayan milletvekillerinden birine de beş dakikayı
geçmemek üzere söz verilir.
Söz alma, konuşmalar ve yazılı konuşmalar
MADDE 60– Adını önceden kaydettirmeyen veya oturum sırasında
Başkandan söz almayan hiç kimse konuşamaz.
Gündemde bulunan veya belli bir günde görüşme konusu olacağı Anayasa, Kanun
veya İçtüzük gereğince bilinen konular dışında, kâtip üyeler, söz alma
istemi kaydedemezler.
Konuşma, Başkanlığa ve Genel Kurula hitap edilerek kürsüden yapılır.
Pek kısa bir sözü olduğunu belirten üyeye Başkan, yerinden konuşma izni
verebilir.
Yazılı bir konuşmanın, kürsüden okunması veya Başkanın izni ile bir kâtip
üyeye okutturulması mümkündür.
Görüşme sırasında Hükümetten veya komisyondan soru sormak isteyenler,
sorularını yerlerinden sorarlar.
Sorular, konuşmalar bittikten sonra sıra ile sorulur.
İçtüzükte başka bir süre belirtilmemiş veya aksi, Danışma Kurulunun
teklifiyle Genel Kurulca kararlaştırılmamışsa siyasî parti grupları,
komisyon ve Hükümet adına yapılan konuşmalar yirmi, üyeler tarafından
yapılan konuşmalar on dakika ile sınırlıdır. İkinci defa yapılacak
konuşmalarda süre bunun yarısı kadardır.
Söz sırası ve söz sırasını değiştirme
MADDE 61 – Söz, kayıt veya istem sırasına göre verilir.
Genel Kurul gerekli görürse, görüşme konusunun lehinde, aleyhinde ve
üzerinde olmak üzere sırayla söz verilir.
Başkan, görüşmeye başlamadan önce, söz sırasına göre söz alanların adlarını
okutur.
Hükümete, esas komisyona ve siyasî parti gruplarına, söz almada öncelik
tanınır. İlk öncelik esas komisyona, ikinci öncelik Hükümete, üçüncü
öncelik siyasî parti gruplarına aittir. Siyasî parti gruplarına istem
sırasına göre söz verilir.
Grup sözcüleri, yetki belgelerini Başkanlığa vermek zorundadırlar.
Son söz milletvekilinindir.
Bir milletvekili, söz sırasını diğerine verebilir. Söz sırasını bir
başkasına veren milletvekili, bundan faydalanan milletvekilinin sırasında
konuşabilir.
Hükümetin temsili
MADDE 62 – Her görüşmenin başından sonuna kadar, Hükümet adına görüş
bildirmek üzere Başbakan veya ilgili bakan veya zorunlu hallerde
yetkilendirilmiş birinci derecede sorumlu daire amirlerinden bir kamu
görevlisi hazır bulunur. Bu kimseler görüşmenin başında hazır değillerse, o
konudaki görüşme bir defalık gelecek birleşime bırakılır.
Sayıştay Başkanı veya yetkilendireceği daire başkanı ya da üye,
gerektiğinde Türkiye Büyük Millet Meclisinde açıklama yapabilir.
Usul hakkında konuşma
MADDE 63 – Görüşmeye yer olup olmaması, Başkanı gündeme veya Türkiye
Büyük Millet Meclisinin çalışma usullerine uymaya davet, bir konuyu öne
alma veya geriye bırakma gibi usule ait konular, diğer işlerden önce
konuşulur.
Bu yolda bir istemde bulunulursa, onar dakikadan fazla sürmemek şartıyla,
lehte ve aleyhte en çok ikişer kişiye söz verilir.
Bu görüşme sonucunda oya başvurmak gerekirse, oylama işaretle yapılır.
Başkanın görüşme ve oylamalara katılamaması
MADDE 64– Genel Kurula başkanlık eden Başkan veya Başkanvekili, asıl
konu görüşülürken ve oylanırken hiçbir surette görüşünü açıklayamaz.
Başkan veya başkanvekilleri, görevlerinin yerine getirilmesinin
gerektirdiği haller dışında tartışmalara katılamazlar; kişisel savunma
hakları saklıdır.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı oy kullanamaz.
Başkanvekilleri oturuma başkanlık yapmadıkları zaman, oy kullanabilir ve
oyunun rengini belirtmek üzere söz alabilirler.
Görüşmelere katılmak isteyen bir kâtip üye Başkanlık kürsüsünde görevli
ise, yerini bir diğerine bırakmak zorundadır.
Görüşmelerde genel düzen
MADDE 65– Genel Kurulda söz kesmek, şahsiyatla uğraşmak ve çalışma
düzenini bozucu hareketlerde bulunmak yasaktır.
Başkanın söz kesmesi
MADDE 66– Kürsüdeki üyenin sözü ancak Başkan tarafından, kendisini
İçtüzüğe uymaya ve konudan ayrılmamaya davet etmek için kesilebilir.
İki defa yapılan davete rağmen, konuya gelmeyen milletvekilinin aynı
birleşimde o konu hakkında konuşmaktan menedilmesi, Başkan tarafından Genel
Kurula teklif olunabilir.
Genel Kurul, görüşmesiz işaret oyu ile karar verir.
Konuşma üslûbu
MADDE 67– Genel Kurulda kaba ve yaralayıcı sözler söyleyen kimseyi
Başkan derhal, temiz bir dille konuşmaya, buna rağmen temiz bir dil
kullanmamakta ısrar ederse kürsüden ayrılmaya davet eder. Başkan, gerekli
görürse, o kimseyi o birleşimde salondan çıkartabilir.
Başkanlığa gelen yazı ve önergelerde kaba ve yaralayıcı sözler varsa,
Başkan, gereken düzeltmelerin yapılması için, o yazı veya önergeyi sahibine
geri verir.
Gürültü ve kavga
MADDE 68– Başkan, görüşmeler sırasında gürültü veya kavga çıkar ve bu
nedenle çalışma düzenini kuramazsa, kürsüde ayağa kalkarak, toplantıya ara
vereceğini ihtar etmek suretiyle gerekli gayreti gösterir; buna rağmen
gürültü ve kavga devam ederse oturuma en çok bir saat ara verir.
Oturumun yeniden açılmasında gürültü veya kavgaya son verilemiyorsa, Başkan
birleşimi kapatır.
Açıklama hakkı
MADDE 69– Şahsına sataşılan veya ileri sürmüş olduğu görüşten farklı
bir görüş kendisine atfolunan Hükümet, komisyon, siyasî parti grubu veya
milletvekilleri, açıklama yapabilir ve cevap verebilir.
Açıklama ve cevaplar için Başkan, aynı oturum içinde olmak üzere söz verme
zamanını takdir eder.
Bu suretle söz almak isteyen, ne sebepten dolayı konuşmak istediğini
Başkana bildirir. Başkan, söz verip vermemek gerektiğini takdir eder.
Başkanlıkça kendisine söz verilmeyen kimse direnirse, Genel Kurul, bu
konuda görüşmesiz ve işaret oyuyla karar verir.
Kapalı oturumlar
MADDE 70– Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu, Başbakanın veya
bir bakanın veya bir siyasî parti grubunun yahut yirmi milletvekilinin
yazılı istemi üzerine kapalı oturum yapabilir.
Kapalı oturum önergesi verilince, kapalı oturumda buluna-bilecek şahıslar
dışında herkes, toplantı salonundan çıkarılır. Salon boşaldıktan sonra
kapalı oturum önergesinin gerekçesi dinlenir. Bu gerekçe Hükümet adına
Başbakan veya bir bakan veya siyasî parti grubu sözcüsü veya önergedeki
birinci imza sahibi milletvekili yahut onun göstereceği bir diğer imza
sahibi milletvekili tarafından açıklanır. Genel Kurul işaret oyuyla karar
verir.
Yukarıdaki fıkrada söz konusu görüşmelerin tutanakları kâtip üyelerce
tutulur. Ancak, Genel Kurul uygun görürse, yeminli stenolar bu görevi
yerine getirebilirler.
Bakanlar ve dinleyici olarak Cumhurbaşkanı kapalı oturumlarda
bulunabilirler.
Kapalı oturum sırasındaki görüşmeler hakkında, kapalı oturumda bulunanlar
ve bulunma hakkına sahip olanlar tarafından hiçbir açıklama yapılamaz.
Bunlar Devlet sırrı olarak saklanır.
Kapalı oturumu gerektirmiş olan sebep ortadan kalkınca, Başkan, açık
oturuma geçilmesini teklif eder. Genel Kurul işaret oyuyla karar verir.
Kapalı oturum tutanakları
MADDE 71– Kapalı oturum tutanaklarının birleştirilmesinden sonra,
kapalı bir oturum akdedilerek eski tutanak özeti okunur. Özetle birlikte
tutanak bir zarfa konarak hazır bulunan kâtip üyeler tarafından hemen mumla
mühürlenir ve Meclis arşivine verilir.
Kapalı oturum tutanakları ve özetleri, kapalı oturum tarihinden itibaren on
yıl geçtikten sonra yayımlanabilir.Bunların daha önce veya sonra
yayımlanması hususunda Genel Kurul, Danışma Kurulunun teklifi üzerine
işaret oyuyla karar verir.
Görüşmelerin tamamlanması
MADDE 72– Tüzükte başkaca bir hüküm yoksa, her konuda, her siyasî
parti grubunun grupları adına ve iki üyenin kendileri adına birer defa
konuşma hakları vardır. Bu konuşmalar yapıldıktan sonra görüşmelerin devam
etmesine dair önerge verilmemişse, Başkan görüşmelerin tamamlandığını
bildirir.
Görüşmelerin devam etmesine dair önerge verilmiş ve bu önerge de Genel
Kurulun işaret oyuyla kabul edilmiş ise, birinci fıkra gereğince siyasî
parti gruplarına ve milletvekillerine ikinci defa konuşma hakkı doğar.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Kanunların Yapılması
Kanun tasarıları ve komisyonlara havale
MADDE 73– Hükümetçe hazırlanan kanun tasarıları bütün bakanlarca
imzalanmış olarak ve gerekçesi ile birlikte Meclis Başkanlığına sunulur.
Gerekçede tasarının tümü ve maddeleri hakkında bilgiler, kaldırılması veya
eklenmesi istenilen hükümlerin neler olduğu ve neden kaldırılması,
değiştirilmesi veya eklenmesi gerekli görüldüğü açıkça gösterilmek
lâzımdır.
Başkan, gelen tasarıları ilgili komisyonlara doğrudan doğruya havale eder
ve bunu tutanak dergisine ve ilan tahtasına yazdırır.
Bu havaleye bir milletvekili itiraz etmek isterse oturumun başında söz
alır.
Kanun teklifleri
MADDE 74– Milletvekillerince verilen kanun tekliflerinde bir veya
daha çok imza bulunabilir.
Kanun teklifleri de, gerekçesi ile birlikte Başkanlığa verilir.
Komisyonlar, şartlarına uymayan kanun tekliflerini, sahiplerine
tamamlatmaya yetkilidirler.
Kanun teklifleri, Başkanlıkça komisyonlara doğrudan doğruya havale edilir.
Geri alma ve benimseme
MADDE 75– Hükümet veya teklif sahibi verilen kanun tasarısı veya
tekliflerini gündeme alınmadan evvel Genel Kurula bilgi verilmek şartıyla
geri alabilirler.
Şu kadar ki, bu tasarı veya kanun tekliflerini diğer bir üye veya esas
komisyon üzerlerine alırlarsa görüşmeye devam olunur.
Bu tasarı ve teklifler gündeme alınmışlarsa geri alınmaları için Genel
Kurulun karar vermesi gerekir.
Reddedilen kanun tasarı ve tekliflerinin yeniden verilememesi
MADDE 76– Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından reddedilmiş olan
kanun tasarı veya teklifleri, ret tarihinden itibaren bir tam yıl
geçmedikçe Türkiye Büyük Millet Meclisinin aynı yasama dönemi içinde
yeniden verilemez.
Seçimlerin yenilenmesi halinde tasarı ve tekliflerin durumu
MADDE 77– Bir yasama döneminde sonuçlandırılamamış olan kanun tasarı
ve teklifleri hükümsüz sayılır. Ancak, Hükümet veya Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyeleri bu tasarı veya teklifleri yenileyebilirler. Yenilenen
tasarı veya teklifin tümü üzerindeki görüşmelerden sonra önceki dönemlere
ait rapor ve metinler, açıkça belirtilmek kaydıyla, komisyonca
benimsenebilir.
Yasama dönemi başında, önceki dönemde verilmiş soru, Meclis araştırması,
genel görüşme ve gensoru önergeleri hükümsüz sayılır.
Hükümetin çekilmesi halinde kanun tasarı ve teklifleri
MADDE 78– Bakanlar Kurulunun herhangi bir sebeple çekilmesi halinde
yeni Bakanlar Kurulu güven oyu alıncaya kadar, Anayasa ve İçtüzük
değişiklikleri hariç, kanun tasarı ve tekliflerinin komisyonlarda ve Genel
Kurulda görüşülmesi ertelenir. Ancak, Bakanlar Kurulunun öncelikli olduğunu
bir yazı ile Başkanlığa bildirdiği kanun tasarı ve tekliflerinin
görüşülmesine devam olunur.
Raporların okunmaması
MADDE 79– Kanun tasarı ve tekliflerinin kabulüne veya reddine dair
esas komisyon raporları ile araştırma, soruşturma ve diğer komisyon
raporları; görüşmelerine başlanırken, Genel Kurulda okutulmaz. Ancak, bu
raporların kaç numaralı sıra sayısı olarak bastırılıp dağıtıldıkları
Başkanca ifade edilir.
Raporda ret istemi
MADDE 80– Bir kanun tasarı veya teklifinin esas komisyonca reddi
istenir ve rapor da benimsenirse, kanun tasarı veya teklifi reddedilmiş
olur. Rapor benimsenmezse komisyona geri verilir.
Kanun tasarı ve tekliflerinin Genel Kurulda görüşülmesi
MADDE 81– Kanun tasarı ve teklifleri; Genel Kurulda, aşağıda
belirtilen usule göre görüşülür :
a) Tasarı veya teklifin tümü hakkında görüşme açılır.
b) Tasarı veya teklifin tümünün görüşülmesinden sonra soru-cevap işlemi
yapılır. Tasarı veya teklifin tümü üzerinde soru-cevap süresi yirmi,
maddeler üzerinde on dakika ile sınırlıdır.
c) Tasarı veya teklifin maddelerine geçilmesi oylanır.
d) (İptal : Ana. Mah.’nin 31.1.2002 tarih ve E. 2001/129, K. 2002/24
sayılı Kararı ile)
e) Tasarı veya teklifin tümü oylanır.
Anayasa değişiklikleri hariç, kanun tasarı ve tekliflerinin tümünün veya
maddelerinin oylanması, açık oylamaya tâbi işlerden değilse, yirmi üyenin
talebi halinde açık oyla, aksi takdirde işaretle yapılır.
Aksi, Danışma Kurulunun teklifiyle Genel Kurulca kararlaştırılmamışsa;
kanun tasarı ve tekliflerinin tümü hakkında siyasî parti grupları, komisyon
ve Hükümet adına yapılan konuşmalar yirmişer, üyeler tarafından yapılan
konuşmalar onar dakikadır.
Maddeler hakkında konuşma süreleri bunun yarısı kadardır.
Maddelerine geçilmesi veya tümü kabul edilmeyen kanun tasarı ve teklifleri,
Genel Kurulca reddedilmiş olur.
Cumhurbaşkanınca yayımlanması kısmen uygun bulunmayan ve bir daha
görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine geri gönderilen kanunların
sadece uygun bulunmayan maddelerinin görüşülmesine kanunun görüşmelerine
başlamadan önce Genel Kurulca görüşmesiz karar verilebilir. Bu durumda,
sadece uygun bulunmayan maddelerle ilgili görüşme açılır. Kanunun tümünün
görüşülmesine karar verilmesi durumunda ise Kanun yukarıdaki fıkralara göre
görüşülür. Kanunun tümünün oylaması her halde yapılır.
Komisyon metninin önce oylanması
MADDE 82– Bir kanunun bir maddesi hakkında birçok önerge verilmiş ve
madde değişiklik önergeleriyle birlikte komisyona geri alınmışsa, komisyon
önergeleri görüştükten sonra eski metni kabul edebilir veya yeni bir metin
hazırlayabilir.
Önerge sahipleri komisyon toplantılarına katıldıkları takdirde beş dakikayı
geçmemek üzere konuşabilirler.
Komisyon, kabul ettiği metnin önergelerden önce ve açık oyla oylanmasını
üye tamsayısının salt çoğunluğuyla isterse, Genel Kurulda, önergelerden
önce komisyon metni oylanır. Bu metin kabul edilirse, önergeler reddedilmiş
ve madde kabul edilmiş sayılır.
Açık oylamadan önce, önerge sahiplerinin beşer dakikayı geçmemek üzere
konuşma hakları vardır.
Bir maddenin önce konuşulması
MADDE 83– Genel Kurulda bir maddenin diğerinden önce konuşulmasına
işaret oyuyla karar verilebilir.
Anayasaya aykırılık önergeleri
MADDE 84– Bir kanun tasarı veya teklifinin Genel Kuruldaki
görüşülmesi sırasında tasarı veya teklifin belli bir maddesinin Anayasaya
aykırı olduğu gerekçesiyle reddini isteyen önergeler, diğer önergelerden
önce oylanır.
Tetkik kurulu ve maddî hatalar
MADDE 85– Meclis Başkanlığı kanun tasarı ve tekliflerini Anayasa
dili, kanun yazılış tekniği bakımından incelemekle görevli yeteri kadar
uzmandan kurulu bir heyet teşkil eder. Bu heyet komisyonlara danışmanlık
yapar.
Kanun tasarı veya teklifinin Türkiye Büyük Millet Meclisince kabulünü
gerektirecek oylamanın yapılmasından önce, metinde yazılış veya sıra
bakımından bozukluk olduğu veya maddî hatalar bulunduğu ileri sürülürse ve
esas komisyon veya Hükümet bu görüşe katılırsa, metin, esas komisyona geri
verilir. Bu şekilde düzeltilen maddeler de yeniden oylanır.
Son konuşmalar
MADDE 86– Tasarı veya teklifin tümünün kesin olarak oylanmasından
önce milletvekilleri, ne yolda oy kullanacaklarını kürsüden belirtmek
isterlerse, Başkan lehte ve aleyhte birer kişiye söz verir. Bu konuşma
kısa, açık ve gerekçeli yapılır.
Değişiklik önergeleri
MADDE 87– Kanunlarda veya İçtüzükte aksine bir hüküm yoksa, kanun
tasarısı veya teklifinde bir maddenin reddi, tümünün veya bir maddenin
komisyona iadesi, bir maddenin değiştirilmesi, metne ek veya geçici madde
eklenmesi hakkında, milletvekilleri, esas komisyon veya Hükümet değişiklik
önergeleri verebilir. Bu esaslar dairesinde milletvekilleri tarafından
Anayasaya aykırılık önergeleri dahil her madde için yedi önerge
verilebilir. Her siyasî parti grubuna mensup milletvekillerinin birer
önerge verme hakkı saklıdır. Ancak, bu hak; ilgili siyasî parti grubuna
mensup milletvekillerince kullanılmaması halinde, diğer siyasî parti
grubuna mensup olanlarla bağımsız sayılan milletvekillerince
kullanılabilir.
Değişiklik önergeleri kanun tasarı veya tekliflerinin basılıp
dağıtılmasından itibaren Başkanlığa verilebilir. Ancak, tasarı veya
teklifin görüşülmesine başlandıktan sonra verilecek değişiklik
önergelerinde en az beş milletvekilinin imzası bulunmadıkça önerge işleme
konulmaz.
Görüşülmekte olan tasarı veya teklifin konusu olmayan sair kanunlarda ek ve
değişiklik getiren yeni bir kanun teklifi niteliğindeki değişiklik
önergeleri işleme konulmaz.
Görüşülmekte olan tasarı veya teklife konu kanunun, komisyon metninde
bulunmayan, ancak tasarı veya teklif ile çok yakın ilgisi bulunan bir
maddesinin değiştirilmesini isteyen ve komisyonun salt çoğunlukla katıldığı
önergeler üzerinde yeni bir madde olarak görüşme açılır.
Değişiklik önergelerinde, değiştirilmesi, kaldırılması veya eklenmesi
istenen hükümler açıkça belirtilir. Açık olmayan ve şarta bağlı önergeler
işleme konulmaz.
Değişiklik önergeleri gerekçeli olarak verilir. Değişiklik önergeleri ve
gerekçeleri beşyüz kelimeden fazla ise, önerge sahibi önergesine beşyüz
kelimeyi geçmeyen bir özet eklemek zorundadır.
Başkan, değişiklik önergesi hakkında komisyona ve gruplara derhal bilgi
verir.
Değişiklik önergeleri önce veriliş, sonra aykırılık sırasına göre okunur ve
işleme konur. Beşten fazla imzalı önergelerde ilk beş imza okunur, önerge
tutanağa eklenir.
Başkan, önergeye katılıp katılmadığını komisyona ve Hükümete sorar.
Komisyon ve Hükümet katılmama gerekçelerini kısaca açıklayabilirler.
Hükümetin veya komisyonun katılmadığı önerge, sahibi tarafından beş
dakikayı geçmemek üzere açıklanabilir. Önerge sahibine, gerekçesinin
okunmasını istediği önerge hakkında söz verilmez.
Daha sonra önergeler işaret oyu ile ayrı ayrı oylanır. Komisyonun
katılmadığı ve fakat Genel Kurulun kabul ettiği önerge ve ilgili maddeyi
komisyon geri isteyebilir. Geri verilmesi kabul edildiği takdirde, komisyon
önergeye göre yeni bir metin hazırlar veya kendi metninin aynen kabulünü
isteyebilir. Genel Kurulun kararı kesindir.
Metnin veya maddenin geri istenmesi
MADDE 88– Esas komisyon veya Hükümet, tasarı veya teklifin tümünün,
belli bir veya birkaç maddesinin, komisyona geri verilmesini, bir defaya
mahsus olmak üzere isteyebilir.
Bu istem, görüşülmeksizin yerine getirilir. Tasarı veya teklifin tümü geri
istenmişse, tasarı veya teklif hakkında verilen bütün önergeler esas
komisyona verilir.Tasarı veya teklifin belli bir veya birkaç maddesi geri
istenmişse, o madde veya maddeler hakkındaki önergeler esas komisyona
verilir.
Genel Kurulda yeniden görüşme
MADDE 89– Tasarı veya teklifin tümünün oylanmasından önce, belli bir
maddesinin yeniden görüşülmesini gerekçeli bir önerge ile esas komisyon
veya Hükümet bir defaya mahsus olmak üzere isteyebilir.
Bu istem Danışma Kurulunun görüşü alındıktan sonra Genel Kurulca,
görüşmesiz ve işaret oyuyla karara bağlanır.
Anayasa değişikliği görüşmelerinde bu madde hükmü uygulanmaz.
Yetki kanunları ve kanun hükmünde kararnameler
MADDE 90– Yetki kanunu tasarıları ve Türkiye Büyük Millet Meclisine
sunulan kanun hükmünde kararnameler, Anayasanın ve İçtüzüğün kanunların
görüşülmesi için koyduğu kurallara göre, ancak, komisyonlarda ve Genel
Kurulda diğer kanun tasarı ve tekliflerinden önce ve ivedilikle görüşülür.
Usulüne göre Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulan kanun hükmünde
kararnameler geri çekilemez. Türkiye Büyük Millet Meclisi ancak bir kanunla
kanun hükmünde kararnameleri reddedebilir, aynen veya değiştirerek kabul
edebilir. Kanun hükmünde kararnameler diğer bir kanun hükmünde kararname
ile de değiştirilebilir veya yürürlükten kaldırılabilir.
Yürürlükten kaldırılan kanun hükmünde kararnameler bir raporla Genel Kurula
sunulmadan işlemden kaldırılamaz.
Kanun hükmünde kararnameler, varsa değişiklikleriyle birleştirilerek
bütünüyle görüşülür; bölünerek, ayrı metinler haline getirilerek kanunla
değişiklik yapılamaz.
Maddelerine geçilmesi veya tümü reddedilen kanun hükmünde kararnameler bir
ret metni hazırlanması için komisyona verilir. Komisyonca o birleşim içinde
veya en geç takip eden birleşime kadar hazırlanan metin, Genel Kurulda
görüşme yapılmaksızın oylanır ve kabulü halinde kanunlaşır.
Temel kanunlar
MADDE 91– a) Bir hukuk dalını sistematik olarak bütünüyle veya
kapsamlı olarak değiştirecek biçimde genel ilkeleri içermesi; kişisel veya
toplumsal yaşamın büyük bir bölümünü ilgilendirmesi; kendi alanındaki özel
kanunların dayandığı temel kavramları göstermesi, özel kanunlar arasında
uygulamada ahenk sağlaması, düzenlediği alan yönünden bütünlüğünün ve
maddeler arasındaki bağlantıların korunması zorunluluğunun bulunması;
önceki yasalaşma evrelerinde de özel görüşme ve oylama usulüne bağlı
tutulması gibi özellikleri taşıyan kanunları ve İçtüzüğü bütünüyle veya
kapsamlı olarak değiştiren veya yürürlüğe koyan tasarı veya tekliflerin
Genel Kurulda bölümler halinde görüşülmesine ve her bölümün en çok otuz
maddeyi geçmemek kaydıyla hangi maddelerden oluşacağına Hükümetin, esas
komisyonun veya grupların teklifi, Danışma Kurulunun oybirliği ile önerisi
üzerine Genel Kurulca karar verilebilir. Bu takdirde bölümler, maddeler
okunmaksızın maddenin görüşülmesindeki usule göre ayrı ayrı görüşülür ve
bölümdeki maddeler ayrı ayrı oylanır.
Milletvekilleri, esas komisyon veya Hükümet değişiklik önergeleri
verebilir. Milletvekilleri tarafından Anayasaya aykırılık önergeleri dahil
madde üzerinde iki önerge verilebilir. Ancak, her siyasî parti grubuna
mensup milletvekillerinin birer önerge verme hakkı saklıdır.
Yeni bir madde olarak görüşülmesine komisyonun salt çoğunlukla katıldığı
önergeler ile yeniden görüşülmesine karar verilen maddeler üzerinde görüşme
açılır ve bu maddede belirtilen sayıda önerge verilebilir.
Bölümler üzerindeki soru-cevap süresi, onbeş dakika ile sınırlıdır.
Diğer hükümler saklıdır.
b) Danışma Kurulunda oybirliği sağlanamaması halinde siyasî parti
gruplarının önerisi üzerine de (a) bendinde belirtilen yasama yönteminin
uygulanmasına Genel Kurulca karar verilebilir.
____________________