|
Member   Cevaplar: 107 kayıt olmuş: 9/10/2007 Durum: ÇevrimdışıCinsiyet: 
|
 |
Yazılış Tarihi: 21/4/2008 Saat 23:01 |
|
|
MADDE 62 – Her görüşmenin başından sonuna kadar, Hükümet adına görüş
bildirmek üzere Başbakan veya ilgili bakan veya zorunlu hallerde
yetkilendirilmiş birinci derecede sorumlu daire amirlerinden bir kamu
görevlisi hazır bulunur. Bu kimseler görüşmenin başında hazır değillerse, o
konudaki görüşme bir defalık gelecek birleşime bırakılır.
Sayıştay Başkanı veya yetkilendireceği daire başkanı ya da üye,
gerektiğinde Türkiye Büyük Millet Meclisinde açıklama yapabilir.
Usul hakkında konuşma
MADDE 63 – Görüşmeye yer olup olmaması, Başkanı gündeme veya Türkiye
Büyük Millet Meclisinin çalışma usullerine uymaya davet, bir konuyu öne
alma veya geriye bırakma gibi usule ait konular, diğer işlerden önce
konuşulur.
Bu yolda bir istemde bulunulursa, onar dakikadan fazla sürmemek şartıyla,
lehte ve aleyhte en çok ikişer kişiye söz verilir.
Bu görüşme sonucunda oya başvurmak gerekirse, oylama işaretle yapılır.
Başkanın görüşme ve oylamalara katılamaması
MADDE 64– Genel Kurula başkanlık eden Başkan veya Başkanvekili, asıl
konu görüşülürken ve oylanırken hiçbir surette görüşünü açıklayamaz.
Başkan veya başkanvekilleri, görevlerinin yerine getirilmesinin
gerektirdiği haller dışında tartışmalara katılamazlar; kişisel savunma
hakları saklıdır.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı oy kullanamaz.
Başkanvekilleri oturuma başkanlık yapmadıkları zaman, oy kullanabilir ve
oyunun rengini belirtmek üzere söz alabilirler.
Görüşmelere katılmak isteyen bir kâtip üye Başkanlık kürsüsünde görevli
ise, yerini bir diğerine bırakmak zorundadır.
Görüşmelerde genel düzen
MADDE 65– Genel Kurulda söz kesmek, şahsiyatla uğraşmak ve çalışma
düzenini bozucu hareketlerde bulunmak yasaktır.
Başkanın söz kesmesi
MADDE 66– Kürsüdeki üyenin sözü ancak Başkan tarafından, kendisini
İçtüzüğe uymaya ve konudan ayrılmamaya davet etmek için kesilebilir.
İki defa yapılan davete rağmen, konuya gelmeyen milletvekilinin aynı
birleşimde o konu hakkında konuşmaktan menedilmesi, Başkan tarafından Genel
Kurula teklif olunabilir.
Genel Kurul, görüşmesiz işaret oyu ile karar verir.
Konuşma üslûbu
MADDE 67– Genel Kurulda kaba ve yaralayıcı sözler söyleyen kimseyi
Başkan derhal, temiz bir dille konuşmaya, buna rağmen temiz bir dil
kullanmamakta ısrar ederse kürsüden ayrılmaya davet eder. Başkan, gerekli
görürse, o kimseyi o birleşimde salondan çıkartabilir.
Başkanlığa gelen yazı ve önergelerde kaba ve yaralayıcı sözler varsa,
Başkan, gereken düzeltmelerin yapılması için, o yazı veya önergeyi sahibine
geri verir.
Gürültü ve kavga
MADDE 68– Başkan, görüşmeler sırasında gürültü veya kavga çıkar ve bu
nedenle çalışma düzenini kuramazsa, kürsüde ayağa kalkarak, toplantıya ara
vereceğini ihtar etmek suretiyle gerekli gayreti gösterir; buna rağmen
gürültü ve kavga devam ederse oturuma en çok bir saat ara verir.
Oturumun yeniden açılmasında gürültü veya kavgaya son verilemiyorsa, Başkan
birleşimi kapatır.
Açıklama hakkı
MADDE 69– Şahsına sataşılan veya ileri sürmüş olduğu görüşten farklı
bir görüş kendisine atfolunan Hükümet, komisyon, siyasî parti grubu veya
milletvekilleri, açıklama yapabilir ve cevap verebilir.
Açıklama ve cevaplar için Başkan, aynı oturum içinde olmak üzere söz verme
zamanını takdir eder.
Bu suretle söz almak isteyen, ne sebepten dolayı konuşmak istediğini
Başkana bildirir. Başkan, söz verip vermemek gerektiğini takdir eder.
Başkanlıkça kendisine söz verilmeyen kimse direnirse, Genel Kurul, bu
konuda görüşmesiz ve işaret oyuyla karar verir.
Kapalı oturumlar
MADDE 70– Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu, Başbakanın veya
bir bakanın veya bir siyasî parti grubunun yahut yirmi milletvekilinin
yazılı istemi üzerine kapalı oturum yapabilir.
Kapalı oturum önergesi verilince, kapalı oturumda buluna-bilecek şahıslar
dışında herkes, toplantı salonundan çıkarılır. Salon boşaldıktan sonra
kapalı oturum önergesinin gerekçesi dinlenir. Bu gerekçe Hükümet adına
Başbakan veya bir bakan veya siyasî parti grubu sözcüsü veya önergedeki
birinci imza sahibi milletvekili yahut onun göstereceği bir diğer imza
sahibi milletvekili tarafından açıklanır. Genel Kurul işaret oyuyla karar
verir.
Yukarıdaki fıkrada söz konusu görüşmelerin tutanakları kâtip üyelerce
tutulur. Ancak, Genel Kurul uygun görürse, yeminli stenolar bu görevi
yerine getirebilirler.
Bakanlar ve dinleyici olarak Cumhurbaşkanı kapalı oturumlarda
bulunabilirler.
Kapalı oturum sırasındaki görüşmeler hakkında, kapalı oturumda bulunanlar
ve bulunma hakkına sahip olanlar tarafından hiçbir açıklama yapılamaz.
Bunlar Devlet sırrı olarak saklanır.
Kapalı oturumu gerektirmiş olan sebep ortadan kalkınca, Başkan, açık
oturuma geçilmesini teklif eder. Genel Kurul işaret oyuyla karar verir.
Kapalı oturum tutanakları
MADDE 71– Kapalı oturum tutanaklarının birleştirilmesinden sonra,
kapalı bir oturum akdedilerek eski tutanak özeti okunur. Özetle birlikte
tutanak bir zarfa konarak hazır bulunan kâtip üyeler tarafından hemen mumla
mühürlenir ve Meclis arşivine verilir.
Kapalı oturum tutanakları ve özetleri, kapalı oturum tarihinden itibaren on
yıl geçtikten sonra yayımlanabilir.Bunların daha önce veya sonra
yayımlanması hususunda Genel Kurul, Danışma Kurulunun teklifi üzerine
işaret oyuyla karar verir.
Görüşmelerin tamamlanması
MADDE 72– Tüzükte başkaca bir hüküm yoksa, her konuda, her siyasî
parti grubunun grupları adına ve iki üyenin kendileri adına birer defa
konuşma hakları vardır. Bu konuşmalar yapıldıktan sonra görüşmelerin devam
etmesine dair önerge verilmemişse, Başkan görüşmelerin tamamlandığını
bildirir.
Görüşmelerin devam etmesine dair önerge verilmiş ve bu önerge de Genel
Kurulun işaret oyuyla kabul edilmiş ise, birinci fıkra gereğince siyasî
parti gruplarına ve milletvekillerine ikinci defa konuşma hakkı doğar.
____________________
|
|
Member   Cevaplar: 107 kayıt olmuş: 9/10/2007 Durum: ÇevrimdışıCinsiyet: 
|
 |
Yazılış Tarihi: 21/4/2008 Saat 23:04 |
|
|
Kanunların Yapılması
Kanun tasarıları ve komisyonlara havale
MADDE 73– Hükümetçe hazırlanan kanun tasarıları bütün bakanlarca
imzalanmış olarak ve gerekçesi ile birlikte Meclis Başkanlığına sunulur.
Gerekçede tasarının tümü ve maddeleri hakkında bilgiler, kaldırılması veya
eklenmesi istenilen hükümlerin neler olduğu ve neden kaldırılması,
değiştirilmesi veya eklenmesi gerekli görüldüğü açıkça gösterilmek
lâzımdır.
Başkan, gelen tasarıları ilgili komisyonlara doğrudan doğruya havale eder
ve bunu tutanak dergisine ve ilan tahtasına yazdırır.
Bu havaleye bir milletvekili itiraz etmek isterse oturumun başında söz
alır.
Kanun teklifleri
MADDE 74– Milletvekillerince verilen kanun tekliflerinde bir veya
daha çok imza bulunabilir.
Kanun teklifleri de, gerekçesi ile birlikte Başkanlığa verilir.
Komisyonlar, şartlarına uymayan kanun tekliflerini, sahiplerine
tamamlatmaya yetkilidirler.
Kanun teklifleri, Başkanlıkça komisyonlara doğrudan doğruya havale edilir.
Geri alma ve benimseme
MADDE 75– Hükümet veya teklif sahibi verilen kanun tasarısı veya
tekliflerini gündeme alınmadan evvel Genel Kurula bilgi verilmek şartıyla
geri alabilirler.
Şu kadar ki, bu tasarı veya kanun tekliflerini diğer bir üye veya esas
komisyon üzerlerine alırlarsa görüşmeye devam olunur.
Bu tasarı ve teklifler gündeme alınmışlarsa geri alınmaları için Genel
Kurulun karar vermesi gerekir.
Reddedilen kanun tasarı ve tekliflerinin yeniden verilememesi
MADDE 76– Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından reddedilmiş olan
kanun tasarı veya teklifleri, ret tarihinden itibaren bir tam yıl
geçmedikçe Türkiye Büyük Millet Meclisinin aynı yasama dönemi içinde
yeniden verilemez.
Seçimlerin yenilenmesi halinde tasarı ve tekliflerin durumu
MADDE 77– Bir yasama döneminde sonuçlandırılamamış olan kanun tasarı
ve teklifleri hükümsüz sayılır. Ancak, Hükümet veya Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyeleri bu tasarı veya teklifleri yenileyebilirler. Yenilenen
tasarı veya teklifin tümü üzerindeki görüşmelerden sonra önceki dönemlere
ait rapor ve metinler, açıkça belirtilmek kaydıyla, komisyonca
benimsenebilir.
Yasama dönemi başında, önceki dönemde verilmiş soru, Meclis araştırması,
genel görüşme ve gensoru önergeleri hükümsüz sayılır.
Hükümetin çekilmesi halinde kanun tasarı ve teklifleri
MADDE 78– Bakanlar Kurulunun herhangi bir sebeple çekilmesi halinde
yeni Bakanlar Kurulu güven oyu alıncaya kadar, Anayasa ve İçtüzük
değişiklikleri hariç, kanun tasarı ve tekliflerinin komisyonlarda ve Genel
Kurulda görüşülmesi ertelenir. Ancak, Bakanlar Kurulunun öncelikli olduğunu
bir yazı ile Başkanlığa bildirdiği kanun tasarı ve tekliflerinin
görüşülmesine devam olunur.
Raporların okunmaması
MADDE 79– Kanun tasarı ve tekliflerinin kabulüne veya reddine dair
esas komisyon raporları ile araştırma, soruşturma ve diğer komisyon
raporları; görüşmelerine başlanırken, Genel Kurulda okutulmaz. Ancak, bu
raporların kaç numaralı sıra sayısı olarak bastırılıp dağıtıldıkları
Başkanca ifade edilir.
Raporda ret istemi
MADDE 80– Bir kanun tasarı veya teklifinin esas komisyonca reddi
istenir ve rapor da benimsenirse, kanun tasarı veya teklifi reddedilmiş
olur. Rapor benimsenmezse komisyona geri verilir.
Kanun tasarı ve tekliflerinin Genel Kurulda görüşülmesi
MADDE 81– Kanun tasarı ve teklifleri; Genel Kurulda, aşağıda
belirtilen usule göre görüşülür :
a) Tasarı veya teklifin tümü hakkında görüşme açılır.
b) Tasarı veya teklifin tümünün görüşülmesinden sonra soru-cevap işlemi
yapılır. Tasarı veya teklifin tümü üzerinde soru-cevap süresi yirmi,
maddeler üzerinde on dakika ile sınırlıdır.
c) Tasarı veya teklifin maddelerine geçilmesi oylanır.
d) (İptal : Ana. Mah.’nin 31.1.2002 tarih ve E. 2001/129, K. 2002/24
sayılı Kararı ile)
e) Tasarı veya teklifin tümü oylanır.
Anayasa değişiklikleri hariç, kanun tasarı ve tekliflerinin tümünün veya
maddelerinin oylanması, açık oylamaya tâbi işlerden değilse, yirmi üyenin
talebi halinde açık oyla, aksi takdirde işaretle yapılır.
Aksi, Danışma Kurulunun teklifiyle Genel Kurulca kararlaştırılmamışsa;
kanun tasarı ve tekliflerinin tümü hakkında siyasî parti grupları, komisyon
ve Hükümet adına yapılan konuşmalar yirmişer, üyeler tarafından yapılan
konuşmalar onar dakikadır.
Maddeler hakkında konuşma süreleri bunun yarısı kadardır.
Maddelerine geçilmesi veya tümü kabul edilmeyen kanun tasarı ve teklifleri,
Genel Kurulca reddedilmiş olur.
Cumhurbaşkanınca yayımlanması kısmen uygun bulunmayan ve bir daha
görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine geri gönderilen kanunların
sadece uygun bulunmayan maddelerinin görüşülmesine kanunun görüşmelerine
başlamadan önce Genel Kurulca görüşmesiz karar verilebilir. Bu durumda,
sadece uygun bulunmayan maddelerle ilgili görüşme açılır. Kanunun tümünün
görüşülmesine karar verilmesi durumunda ise Kanun yukarıdaki fıkralara göre
görüşülür. Kanunun tümünün oylaması her halde yapılır.
Komisyon metninin önce oylanması
MADDE 82– Bir kanunun bir maddesi hakkında birçok önerge verilmiş ve
madde değişiklik önergeleriyle birlikte komisyona geri alınmışsa, komisyon
önergeleri görüştükten sonra eski metni kabul edebilir veya yeni bir metin
hazırlayabilir.
Önerge sahipleri komisyon toplantılarına katıldıkları takdirde beş dakikayı
geçmemek üzere konuşabilirler.
Komisyon, kabul ettiği metnin önergelerden önce ve açık oyla oylanmasını
üye tamsayısının salt çoğunluğuyla isterse, Genel Kurulda, önergelerden
önce komisyon metni oylanır. Bu metin kabul edilirse, önergeler reddedilmiş
ve madde kabul edilmiş sayılır.
Açık oylamadan önce, önerge sahiplerinin beşer dakikayı geçmemek üzere
konuşma hakları vardır.
Bir maddenin önce konuşulması
MADDE 83– Genel Kurulda bir maddenin diğerinden önce konuşulmasına
işaret oyuyla karar verilebilir.
Anayasaya aykırılık önergeleri
MADDE 84– Bir kanun tasarı veya teklifinin Genel Kuruldaki
görüşülmesi sırasında tasarı veya teklifin belli bir maddesinin Anayasaya
aykırı olduğu gerekçesiyle reddini isteyen önergeler, diğer önergelerden
önce oylanır.
Tetkik kurulu ve maddî hatalar
MADDE 85– Meclis Başkanlığı kanun tasarı ve tekliflerini Anayasa
dili, kanun yazılış tekniği bakımından incelemekle görevli yeteri kadar
uzmandan kurulu bir heyet teşkil eder. Bu heyet komisyonlara danışmanlık
yapar.
Kanun tasarı veya teklifinin Türkiye Büyük Millet Meclisince kabulünü
gerektirecek oylamanın yapılmasından önce, metinde yazılış veya sıra
bakımından bozukluk olduğu veya maddî hatalar bulunduğu ileri sürülürse ve
esas komisyon veya Hükümet bu görüşe katılırsa, metin, esas komisyona geri
verilir. Bu şekilde düzeltilen maddeler de yeniden oylanır.
Son konuşmalar
MADDE 86– Tasarı veya teklifin tümünün kesin olarak oylanmasından
önce milletvekilleri, ne yolda oy kullanacaklarını kürsüden belirtmek
isterlerse, Başkan lehte ve aleyhte birer kişiye söz verir. Bu konuşma
kısa, açık ve gerekçeli yapılır.
Değişiklik önergeleri
MADDE 87– Kanunlarda veya İçtüzükte aksine bir hüküm yoksa, kanun
tasarısı veya teklifinde bir maddenin reddi, tümünün veya bir maddenin
komisyona iadesi, bir maddenin değiştirilmesi, metne ek veya geçici madde
eklenmesi hakkında, milletvekilleri, esas komisyon veya Hükümet değişiklik
önergeleri verebilir. Bu esaslar dairesinde milletvekilleri tarafından
Anayasaya aykırılık önergeleri dahil her madde için yedi önerge
verilebilir. Her siyasî parti grubuna mensup milletvekillerinin birer
önerge verme hakkı saklıdır. Ancak, bu hak; ilgili siyasî parti grubuna
mensup milletvekillerince kullanılmaması halinde, diğer siyasî parti
grubuna mensup olanlarla bağımsız sayılan milletvekillerince
kullanılabilir.
Değişiklik önergeleri kanun tasarı veya tekliflerinin basılıp
dağıtılmasından itibaren Başkanlığa verilebilir. Ancak, tasarı veya
teklifin görüşülmesine başlandıktan sonra verilecek değişiklik
önergelerinde en az beş milletvekilinin imzası bulunmadıkça önerge işleme
konulmaz.
Görüşülmekte olan tasarı veya teklifin konusu olmayan sair kanunlarda ek ve
değişiklik getiren yeni bir kanun teklifi niteliğindeki değişiklik
önergeleri işleme konulmaz.
Görüşülmekte olan tasarı veya teklife konu kanunun, komisyon metninde
bulunmayan, ancak tasarı veya teklif ile çok yakın ilgisi bulunan bir
maddesinin değiştirilmesini isteyen ve komisyonun salt çoğunlukla katıldığı
önergeler üzerinde yeni bir madde olarak görüşme açılır.
Değişiklik önergelerinde, değiştirilmesi, kaldırılması veya eklenmesi
istenen hükümler açıkça belirtilir. Açık olmayan ve şarta bağlı önergeler
işleme konulmaz.
Değişiklik önergeleri gerekçeli olarak verilir. Değişiklik önergeleri ve
gerekçeleri beşyüz kelimeden fazla ise, önerge sahibi önergesine beşyüz
kelimeyi geçmeyen bir özet eklemek zorundadır.
Başkan, değişiklik önergesi hakkında komisyona ve gruplara derhal bilgi
verir.
Değişiklik önergeleri önce veriliş, sonra aykırılık sırasına göre okunur ve
işleme konur. Beşten fazla imzalı önergelerde ilk beş imza okunur, önerge
tutanağa eklenir.
Başkan, önergeye katılıp katılmadığını komisyona ve Hükümete sorar.
Komisyon ve Hükümet katılmama gerekçelerini kısaca açıklayabilirler.
Hükümetin veya komisyonun katılmadığı önerge, sahibi tarafından beş
dakikayı geçmemek üzere açıklanabilir. Önerge sahibine, gerekçesinin
okunmasını istediği önerge hakkında söz verilmez.
Daha sonra önergeler işaret oyu ile ayrı ayrı oylanır. Komisyonun
katılmadığı ve fakat Genel Kurulun kabul ettiği önerge ve ilgili maddeyi
komisyon geri isteyebilir. Geri verilmesi kabul edildiği takdirde, komisyon
önergeye göre yeni bir metin hazırlar veya kendi metninin aynen kabulünü
isteyebilir. Genel Kurulun kararı kesindir.
Metnin veya maddenin geri istenmesi
MADDE 88– Esas komisyon veya Hükümet, tasarı veya teklifin tümünün,
belli bir veya birkaç maddesinin, komisyona geri verilmesini, bir defaya
mahsus olmak üzere isteyebilir.
Bu istem, görüşülmeksizin yerine getirilir. Tasarı veya teklifin tümü geri
istenmişse, tasarı veya teklif hakkında verilen bütün önergeler esas
komisyona verilir.Tasarı veya teklifin belli bir veya birkaç maddesi geri
istenmişse, o madde veya maddeler hakkındaki önergeler esas komisyona
verilir.
Genel Kurulda yeniden görüşme
MADDE 89– Tasarı veya teklifin tümünün oylanmasından önce, belli bir
maddesinin yeniden görüşülmesini gerekçeli bir önerge ile esas komisyon
veya Hükümet bir defaya mahsus olmak üzere isteyebilir.
Bu istem Danışma Kurulunun görüşü alındıktan sonra Genel Kurulca,
görüşmesiz ve işaret oyuyla karara bağlanır.
Anayasa değişikliği görüşmelerinde bu madde hükmü uygulanmaz.
Yetki kanunları ve kanun hükmünde kararnameler
MADDE 90– Yetki kanunu tasarıları ve Türkiye Büyük Millet Meclisine
sunulan kanun hükmünde kararnameler, Anayasanın ve İçtüzüğün kanunların
görüşülmesi için koyduğu kurallara göre, ancak, komisyonlarda ve Genel
Kurulda diğer kanun tasarı ve tekliflerinden önce ve ivedilikle görüşülür.
Usulüne göre Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulan kanun hükmünde
kararnameler geri çekilemez. Türkiye Büyük Millet Meclisi ancak bir kanunla
kanun hükmünde kararnameleri reddedebilir, aynen veya değiştirerek kabul
edebilir. Kanun hükmünde kararnameler diğer bir kanun hükmünde kararname
ile de değiştirilebilir veya yürürlükten kaldırılabilir.
Yürürlükten kaldırılan kanun hükmünde kararnameler bir raporla Genel Kurula
sunulmadan işlemden kaldırılamaz.
Kanun hükmünde kararnameler, varsa değişiklikleriyle birleştirilerek
bütünüyle görüşülür; bölünerek, ayrı metinler haline getirilerek kanunla
değişiklik yapılamaz.
Maddelerine geçilmesi veya tümü reddedilen kanun hükmünde kararnameler bir
ret metni hazırlanması için komisyona verilir. Komisyonca o birleşim içinde
veya en geç takip eden birleşime kadar hazırlanan metin, Genel Kurulda
görüşme yapılmaksızın oylanır ve kabulü halinde kanunlaşır.
____________________
|
|
Junior Member  Cevaplar: 92 kayıt olmuş: 6/11/2004 Durum: Çevrimdışı
|
 |
Yazılış Tarihi: 22/4/2008 Saat 23:04 |
|
|
degerli KizilZora
sunu gördumki butun bu emeklerine ayri bir kategori buda T.C. anayasasi adi
altinda dah cok anlam bulacakdir.
T.C. devlet ilkeleri tam yansitmamis oldugunu gördum.
emeklerine yuregine saglik  ____________________ kopan bir ipe, sımsıkı bir dugum atarsanız, ipin en saglam yeri artık bu
dugumdur. ama ipe her dokunusunuzda, canınızı acıtacak tek nokta yine o
dugumdur."
www.dostsesi.com
dunyaya acilan pencereniz
|
|
Member   Cevaplar: 107 kayıt olmuş: 9/10/2007 Durum: ÇevrimdışıCinsiyet: 
|
 |
Yazılış Tarihi: 23/4/2008 Saat 08:48 |
|
|
T.C. Anayasasi yazacagim bir katogori bulamadim,Sizden ricam.T.C. Anayasasi
katagorsi acarsaniz menun olrum.Genle vardi genele de olmazdi Anyasalar.
____________________
|
|
|
0,032 saniye - 23 queries
|
Happy Birthday |
Bugün hiçbir kullanıcımızın doğumgünü yok! |
üye Puani |
- Rojin: 10 976 Puanlar
- asliyok: 4 432 Puanlar
- HarmanYeli: 4 396 Puanlar
- KizilZora: 2 048 Puanlar
- life23: 1 675 Puanlar
- gokkiz: 1 657 Puanlar
- BirNefes: 1 048 Puanlar
- Erasmus: 984 Puanlar
- -Pozan-: 785 Puanlar
- Siyahinci: 623 Puanlar
|
|