|
Member   Cevaplar: 107 kayıt olmuş: 9/10/2007 Durum: ÇevrimdışıCinsiyet: 
|
 |
Yazılış Tarihi: 21/4/2008 Saat 22:26 |
|
|
Komisyonların adları (*)
MADDE 20– Türkiye Büyük Millet Meclisi komisyonları şunlardır :
1. Anayasa Komisyonu;
2. Adalet Komisyonu;
3. Millî Savunma Komisyonu;
4. İçişleri Komisyonu;
5. Dışişleri Komisyonu;
6. Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonu;
7. Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu;
8. Çevre Komisyonu;
9. Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu;
10. Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu;
11. Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu;
12. Türkiye Büyük Millet Meclisi Hesaplarını İnceleme Komisyonu;
13. Dilekçe Komisyonu;
14. Plan ve Bütçe Komisyonu;
15. Kamu İktisadî Teşebbüsleri Komisyonu;
16. İnsan Haklarını İnceleme Komisyonu.
(14) ve (15) inci bentlerdeki komisyonlar hariç, komisyonların her birinin
üye sayısı, Danışma Kurulunun teklifi üzerine Genel Kurulca işaret oyuyla
belirlenir.
(*) 15.4.2003 tarihli ve 4847 sayılı Kanunla Avrupa Birliği Uyum Komisyonu
kurulmuştur.
Komisyonlar için, bir yasama döneminde iki seçim yapılır. İlk seçilenlerin
görev süresi iki, ikinci devre için seçilenlerin görev süresi üç yıldır.
Görev süreleri yenileri seçilinceye kadar devam eder.
Parti gruplarının komisyonlarda temsili
MADDE 21– Başkan, 11 inci maddenin ilk fıkrasında belirtilen oranlara
göre, komisyonlarda da siyasî parti gruplarına düşen üye sayısını tespit
eder.
Bir siyasî parti grubu, herhangi bir komisyonda kendisine düşen üyelikten
vazgeçebilir.
Siyasî parti grupları, adaylarını belli edilecek bir süre içerisinde
Başkanlığa bildirirler. Bütün komisyonlar için, siyasî parti gruplarınca
bildirilen adayların isimlerini gösterir listelerin Genel Kurulca, işaret
oyu ile onaylanması suretiyle seçim tamamlanmış olur.
Plan ve Bütçe Komisyonu ve Dilekçe Komisyonu üyeliğine seçilen
milletvekilleri, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanı ve Bakanlar
Kurulu üyeleri, Meclis komisyonlarında görev alamazlar.
Komisyon üyeliklerinde boşalma
MADDE 22– Bir komisyonun üyeliklerinde boşalma olursa yenisi
seçilinceye kadar komisyonun görev ve yetkisi aynen devam eder.
Noksan üyelik en kısa zamanda tamamlanır.
Mensubu olduğu siyasî parti ile üyelik bağı sona eren veya Türkiye Büyük
Millet Meclisinde grup kurma hakkını kaybeden bir siyasî partiye mensup
olan milletvekilinin, komisyon üyeliği kendiliğinden sona erer.
Genel Kurulda siyasî parti gruplarının oranlarında değişiklik olması
sonucunda bunların bir komisyonda sahip oldukları üyeliklerin sayısı
değişen oranlara uymuyorsa, Başkan bu durumu tespit eder. Bunun üzerine 21
inci madde uyarınca gereken işlem yapılır.
____________________
|
|
Member   Cevaplar: 107 kayıt olmuş: 9/10/2007 Durum: ÇevrimdışıCinsiyet: 
|
 |
Yazılış Tarihi: 21/4/2008 Saat 22:30 |
|
|
Komisyonlara havale, esas ve tali komisyonlar
MADDE 23– Tasarı, teklif veya kanun hükmünde kararnamelerin hangi
komisyonlarda görüşüleceği, esas ve tali komisyonların hangisi olacağı,
işin komisyonlara havalesi sırasında Başkanlık tarafından tespit edilir.
Raporu Genel Kurul görüşmelerine esas olacak komisyona esas komisyon denir.
Tali komisyonlar, işin kendilerini ilgilendiren yönü veya maddeleri
üzerinde esas komisyona görüş bildiren komisyonlardır.
Başkanlıkça, esas komisyona ve diğer komisyonlara havale birlikte yapılır.
Tali komisyonların hangi yönden veya hangi maddeler hakkında görüş
bildirecekleri havale sırasında belirtilmemiş ise, bu komisyonlar
görüşlerini kendileriyle ilgili gördükleri hususlar üzerinde bildirirler.
Tali komisyonlarca süresi içinde görüş bildirilmemesi; esas komisyonun
raporunu hazırlamasına engel değildir.
Komisyon başkanı, başkanvekili, sözcü ve kâtibinin seçimi
MADDE 24– Üye seçimi tamamlanınca, komisyonlar,Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanı tarafından toplantıya çağrılırlar.
Bu toplantıda komisyonlar, başkan, başkanvekili, sözcü ve kâtiplerini
seçerler.
Bu seçim için toplantı yeter sayısı, komisyon üye tamsayısının salt
çoğunluğudur. Seçim gizli oyla yapılır. Seçilmek için, toplantıda hazır
bulunanların salt çoğunluğunun oyu gereklidir.
Gereken hallerde, komisyon başkanının teklifi üzerine belli bir konu için
özel sözcüler veya bir özel kâtip toplantıda hazır bulunanların salt
çoğunluğunun oyu ile seçilir.
Yeni kurulan bir hükümetin güven oyu almasından itibaren on gün içinde
iktidar grubu veya gruplarının istemi üzerine komisyonların başkan,
başkanvekili, sözcü ve kâtip seçimleri yenilenir.
Tatil ve araverme sırasında komisyonların çalışması
MADDE 25– Hangi komisyonların tatil ve araverme sırasında çalışacağı,
Başkanın teklifi üzerine Genel Kurulca tespit edilir.
Komisyonların toplantıya çağrılması
MADDE 26– Komisyonlar, kendi başkanlarınca toplantıya çağrılır.
Zorunluluk olmadıkça komisyon toplantısı için çağrı, en az iki gün önceden
yapılır. Bu çağrıda komisyon başkanınca hazırlanan gündem de belirtilir.
Ancak, komisyon gündemine hâkimdir, üyeleri tarafından gündeme alınması
teklif edilen işler hakkında karar verir.
Bu çağrı ve gündem komisyon üyelerine, Başbakanlığa, ilgili bakanlıklara ve
parti gruplarına ve diğer ilgili komisyonların başkanlıklarına ve
teklifleri gündemde yer alan kanun teklifi sahibi Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyelerinden ilk imza sahibine gönderilir; ayrıca ilan tahtasına
asılır.
Üyelerinin üçte biri tarafından Komisyona teklif edilecek gündem üzerine de
komisyonlar, Başkanlarınca toplantıya çağrılır.
Komisyon başkanı, toplantı ve karar yeter sayısı
MADDE 27– Komisyonlar, başkanlarının yönetiminde çalışır. Başkan
bulunmadığı zaman başkanvekili, o da yoksa sözcü, komisyona başkanlık eder.
Komisyonlar, üye tamsayısının üçte biri ile toplanır ve hazır bulunan
üyelerin salt çoğunluğu ile karar verir.
Komisyonlara devam
MADDE 28– Komisyon üyeleri, komisyon toplantılarına devama
mecburdurlar. Komisyon devam cetvelleri, Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına ve siyasî parti grubu başkanlıklarına sunulur.
İzinsiz veya özürsüz olarak üst üste üç toplantıya veya bir yıl içindeki
toplantıların üçte birine katılmayan komisyon üyesi, mensubu olduğu siyasî
parti grubunca komisyondan geri çekilebilir.
Bu suretle boşalan üyelik en kısa zamanda tamamlanır.
Komisyonlarda söz alma
MADDE 29– Komisyonlarda istem sırasına göre söz verilir.
Komisyon başkanı ve komisyondaki Hükümet temsilcisi, söz sırasına bağlı
değildir. Komisyonca çağrılmış uzmanlara, komisyon başkanı, gerekli gördüğü
zaman söz verebilir.
Komisyonlarda Hükümetin temsili ve uzman çağrılması
MADDE 30– Komisyon toplantılarına Başbakan veya bir bakan
katılabilir. Başbakan veya bakan, gerekli görürse, kendi yerine, yüksek
dereceli bir kamu görevlisine yazılı temsil yetkisi verebilir.
Komisyonlar fikirlerini almak üzere, uzmanlar çağırma yetkisine
sahiptirler.
Komisyon toplantılarına girebilecek olanlar
MADDE 31– Komisyon toplantıları Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyelerine, Bakanlar Kurulu üyelerine ve Hükümet temsilcilerine açıktır.
Komisyonlarda, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri ve Bakanlar Kurulu
üyeleri söz alabilirler. Ancak, komisyon üyeleri dışında kimse değişiklik
önergeleri veremez ve oy kullanamaz.
Her milletvekili üyesi olmadığı bir komisyonun belgelerini görüp
okuyabilir.
Komisyonlarda kapalı oturum
MADDE 32– Bir komisyonda kapalı oturum yapılmasını ilgili bakan yahut
komisyon üyelerinin üçte biri isteyebilir.
Kapalı oturumda komisyon üyelerinden ve bakanlardan başkası bulunamaz.
Kapalı oturum yapılması, görüşmelerin sır olarak saklanmasına söz vermek
demektir.
____________________
|
|
Member   Cevaplar: 107 kayıt olmuş: 9/10/2007 Durum: ÇevrimdışıCinsiyet: 
|
 |
Yazılış Tarihi: 21/4/2008 Saat 22:38 |
|
|
Komisyon tutanakları
MADDE 33– Komisyon kâtibi görüşmelerin tutanak özetini düzenler ve
komisyon başkanı ile birlikte imzalar. Bu tutanak özetine oturumda hazır
bulunan komisyon üyeleri, varsa yazılı itirazlarını ekleyebilirler.
Komisyon kâtibinin bulunmadığı hallerde, hazır bulunan en genç komisyon
üyesi, geçici olarak kâtiplik görevini yerine getirir.
Komisyon karar verirse, tam tutanak tutulur.
Görüş alma, görüş bildirme
MADDE 34– Bir komisyon, kendisine havale edilen tasarı veya teklifi,
başka bir komisyonun ihtisası dahilinde görürse, gerekçeli olarak tasarı
veya teklifin o komisyona havale edilmesini isteyebilir.
Bir komisyon, kendisine havale edilen tasarı veya teklif yahut herhangi bir
mesele için, bir başka komisyonun düşüncesini öğrenmeyi gerekli görürse,
tasarı veya teklifin o komisyonda görüşüldükten sonra iadesini isteyebilir.
Bir komisyon, başka bir komisyona havale edilmiş bir tasarı veya teklif
yahut herhangi bir mesele için düşüncesini belirtmekte yarar görürse, o
tasarı veya teklifin kendisine havale edilmesini isteyebilir.
Böyle hallerde, ilgili her iki komisyon aynı görüşte iseler, Meclis Başkanı
gereğini yerine getirir ve Genel Kurula bilgi verir.
İki komisyon arasında uyuşmazlık çıkarsa, mesele Meclis Başkanı tarafından
Genel Kurula sunulur ve görüşme yoluyla halledilir.
Komisyonların yetkisi, toplantı yeri ve zamanı
MADDE 35– Komisyonlar, kendilerine havale edilen kanun tasarı veya
tekliflerini aynen veya değiştirerek kabul veya reddedebilirler;
birbirleriyle ilgili gördüklerini birleştirerek görüşebilirler ve Türkiye
Büyük Millet Meclisi binasında, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca
kendilerine ayrılan salonlarda toplanırlar.
Ancak, komisyonlar, 92 nci maddedeki özel durum dışında kanun teklif
edemezler, kendilerine havale edilenler dışında kalan işlerle uğraşamazlar,
Başkanlık Divanının kararı olmaksızın Genel Kurulun toplantı saatlerinde
görüşme yapamazlar ve kanun tasarı ve tekliflerini bölerek ayrı ayrı
metinler halinde Genel Kurula sunamazlar.
Komisyonlar, Cumhurbaşkanınca yayımlanması kısmen uygun bulunmayan ve bir
daha görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine geri gönderilen
kanunların sadece uygun bulunmayan maddelerini görüşebilir. Bu durumda,
sadece uygun bulunmayan maddelerle ilgili görüşme açılır.
Bekleme süresi
MADDE 36– Komisyonlara havale edilen işlerin görüşülmesine, havale
tarihinden itibaren kırksekiz saat sonra başlanabilir. Komisyona havale
edilen evrak, komisyon başkanlığınca resen veya komisyon üyelerinden beşi
tarafından yazıyla istenirse, bastırılarak komisyon üyelerine dağıtılır. Bu
takdirde, söz konusu süre, dağıtım tarihinden itibaren başlar.
Danışma Kurulunun tavsiyesi veya bir kanun tasarı veya teklifinin tümünün
veya belli hükümlerinin komisyona geri alınması veya geri verilmesi
hallerinde, yukarıdaki fıkrada yazılı süre kaydına uyulmayabilir.
Komisyonlarda inceleme süresi
MADDE 37– Tasarı veya tekliflerle kanun hükmünde kararnamelerin esas
komisyonlara havale gününden itibaren en geç kırkbeş gün içinde
sonuçlandırılması gerekir.
Bu sürenin bitiminde, tasarı, teklif ve kanun hükmünde kararnamenin
doğrudan Genel Kurul gündemine alınmasını Hükümet veya teklif sahipleri
isteyebilirler. Bu istemler üzerine komisyon, Hükümet, teklif sahibi ve bir
milletvekili beşer dakikayı geçmemek üzere söz alabilir. Genel Kurul işaret
oyuyla karar verir.
Süresi içinde komisyonda görüşülmeyen kanun hükmünde kararnameler, doğrudan
Genel Kurul gündemine alınmak üzere Meclis Başkanlığınca Danışma Kuruluna
götürülür.
Başkanlıkça esas komisyon dışında, tali komisyonlara da havale edilmiş olan
bir konu bu komisyonlarca on gün içinde sonuçlandırılır. Bu süre
Başkanlıkça kısaltılabileceği gibi komisyonun müracaatı halinde en çok on
gün daha uzatılabilir.
____________________
|
|
Member   Cevaplar: 107 kayıt olmuş: 9/10/2007 Durum: ÇevrimdışıCinsiyet: 
|
 |
Yazılış Tarihi: 21/4/2008 Saat 22:44 |
|
|
Anayasaya uygunluğun incelenmesi
MADDE 38– Komisyonlar, kendilerine havale edilen tasarı veya
tekliflerin ilk önce Anayasanın metin ve ruhuna aykırı olup olmadığını
tetkik etmekle yükümlüdürler.
Bir komisyon, bir tasarı veya teklifin Anayasaya aykırı olduğunu gördüğü
takdirde gerekçesini belirterek maddelerin müzakeresine geçmeden reddeder.
Erteleme
MADDE 39– Bir kanun tasarı veya teklifinin görüşülmesi sırasında,
Hükümet temsilcisinin bulunmaması sebebiyle, komisyon gerekli görürse,
görüşme bir defaya mahsus ertelenebilir. Erteleme, yazı ile Başbakanlığa
veya ilgili bakanlığa bildirilerek, gelecek toplantıda ilgili temsilcinin
hazır bulundurulması istenir.
Başbakanlığa haber verme
MADDE 40– Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına verilen kanun
teklifleri, derhal Başbakanlığa gönderilir.
Bakanlıklarla yazışma
MADDE 41– Komisyonlar, bütün bakanlıklarla doğrudan doğruya
yazışabilirler ve kendilerine havale edilen işlerin sonuçlandırılması için
gerekli bilgileri bakanlıklardan isteyebilirler.
Komisyon raporları
MADDE 42– Komisyonlar, karara bağladıkları işler için birer rapor
düzenlerler. Rapor, başkan veya komisyon sözcüsü yahut o iş için seçilen
özel sözcü tarafından yazılır. Raporda konu hakkında komisyonun düşünceleri
ile komisyonca yapılan değişikliklerin gerekçeleri yer alır.
Raporlar konu hakkındaki son oylamaya katılan komisyon üyelerince
imzalanır.
Daha önceki toplantılara katılmış olup tasarı veya teklifin tümünün son
oylamasında hazır bulunamayan komisyon üyeleri varsa gerekçeli
muhalefetlerini de yazarak raporu imzalayabilirler. Bu durumda olan
üyelerin son toplantıya katılamadıkları belirtilir.
Komisyon raporunda imzası bulunan komisyon üyesi, diğer komisyonlarda ve
Genel Kurulda, çekimser veya aykırı olduğunu rapor metninde yazıyla
belirttiği hususlar dışında, sözcüden soru soramaz ve komisyon raporuna
aykırı konuşma yapamaz.
Komisyon raporları bastırılıp milletvekillerine dağıtılır ve Genel Kurulda
görüşülmesine başlandığı ilk birleşimin tutanağına eklenir.
Komisyon raporunun tümüne veya belli kısımlarına çekimser veya muhalif
kalan komisyon üyeleri rapora çekimserlik veya aykırılık görüşlerini
eklemek hakkına sahiptirler. Bu üye-ler, raporda tasarı veya teklifin hangi
maddesine aykırı olduklarını yazmak zorundadırlar.
Üyeler, komisyon raporuna katılmakla beraber, raporda yer almayan
görüşlerini rapora eklemek hakkına da sahiptirler. Şu kadar ki, bu
haklarını Komisyon Başkanının belirleyeceği uygun süre içinde kullanmaları
gerekir.
____________________
|
|
Member   Cevaplar: 107 kayıt olmuş: 9/10/2007 Durum: ÇevrimdışıCinsiyet: 
|
 |
Yazılış Tarihi: 21/4/2008 Saat 22:48 |
|
|
Komisyonlarda yeniden görüşme
MADDE 43– Komisyon, bir gündem maddesinin görüşülmesini tamamlamadan
önce, o konu ile ilgili belli bir hususun yeniden görüşülmesini, hazır
bulunan üyelerin salt çoğunluğunun oyuyla kararlaştırabilir.
Komisyon, belli bir gündem maddesinin görüşülmesini tamamladıktan sonra,
aynı konunun komisyonda yeniden görüşülmesi, komisyon raporu Meclis
Başkanlığına verilmeden önce, komisyon üye tamsayısının salt çoğunluğunun
gerekçeli ve yazılı istemi üzerine bir defa için mümkündür.
Eski raporun benimsenmesi
MADDE 44– Seçimi yenilenen komisyon, aynı komisyonca daha evvel
verilmiş rapor hakkında yeni bir karar alacağını, görev bölümü yaptıktan
sonra en geç bir ay içinde Meclis Başkanlığına bildirmemiş olursa eski
raporu benimsemiş sayılır.
Genel Kurulda komisyonların temsili
MADDE 45– Komisyonlar, Genel Kurulda başkan veya başkanvekili veya o
konu için seçilmiş özel sözcü veya sözcüler tarafından temsil olunurlar.
Komisyon sıralarında, toplantı yeter sayısını temin edecek sayıda komisyon
üyesi yer almamışsa, komisyon temsilcisi; komisyon metninin
değiştirilmesini isteyen önergelerin reddini veya komisyona iadesini
isteyebilir.
Komisyon toplantılarının düzeni
MADDE 46– Bir komisyonda söz kesilir, şahsiyatla uğraşılır ve düzeni
bozma hareketlerinde bulunulursa komisyon başkanı düzeni sağlar;
gerekiyorsa toplantıya ara verir veya erteleyerek durumu gereği yapılmak
üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanına bildirir.
Komisyonlar bülteni
MADDE 47– Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı yılda iki defa
komisyonlar bülteni yayımlar. Bu bültende, komisyonlara havale edilmiş veya
komisyonlarca Genel Kuruldan geri alınmış yahut Genel Kurulca komisyonlara
geri verilmiş işlerin hangi safhada olduğu belirtilir. Bu bülten, Genel
Kurul tutanağına eklenir.
Arşive verilecek komisyon dosyaları
MADDE 48– Konu, Türkiye Büyük Millet Meclisince nihaî olarak karara
bağlandıktan sonra, komisyonlara havale edilen dosyalar ile bu işlerle
ilgili komisyon tutanakları, komisyon başkanlığınca yazılmış yazılar,
komisyona gelen yazı ve önergeler, o dosya ile birlikte, arşivde saklanmak
üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına verilir.
____________________
|
|
|
0,035 saniye - 22 queries
|
Happy Birthday |
Bugün hiçbir kullanıcımızın doğumgünü yok! |
üye Puani |
- Rojin: 10 976 Puanlar
- asliyok: 4 432 Puanlar
- HarmanYeli: 4 396 Puanlar
- KizilZora: 2 048 Puanlar
- life23: 1 675 Puanlar
- gokkiz: 1 657 Puanlar
- BirNefes: 1 048 Puanlar
- Erasmus: 984 Puanlar
- -Pozan-: 785 Puanlar
- Siyahinci: 623 Puanlar
|
|